מחקרים

חולי COPD לא נמצאו כבעלי סיכון מוגבר לתמותה מקורונה

חולי COPD אשר נדבקו בקורונה חוו אמנם מחלה קשה יותר, אך מחלת הרקע לא הובילה לשיעור גבוה יותר של אשפוזים בטיפול נמרץ או תמותה בבית החולים

חולה קורונה מאושפז. צילום: שאטרסטוק

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) נקשרה עם תוצאים חמורים יותר לאחר הדבקה בקורונה (COVID-19). עם זאת, הנתונים הקיימים עתירי הטרוגניות והטיה ממצבים נלווים. בנוסף לכך, חסרים נתונים בנוגע לגורמים ספציפיים הקשורים ל-COPD, כגון קבלת טיפול תרופתי טרם האשפוז ומעורבות של רופא/ת ריאות בניהול המקרה.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease', החוקרים ערכו אנליזה חד-מרכזית על חולי COPD המאושפזים עם קורונה, בהשוואה לאלו ללא COPD. התוצאים הראשוניים של המחקר כללו אשפוז בטיפול נמרץ, הנשמה מלאכותית, ותמותה בבית חולים.

במסגרת המחקר הוערכו כלל החולים בגיל 40 ומעלה שאושפזו עם קורונה, מאובחנת על ידי PCR, בתקופה בין פברואר 2020 לפברואר 2021. COPD הוגדרה על ידי אבחנה מתועדת של COPD לפי ה-ICD-10, היסטוריה ידועה של עישון, ושימוש פעיל במרחיבי סימפונות. החוקרים השוו את התוצאים בין חולי ה-COPD לבין יתר עוקבת חולי הקורונה. אנליזות מרובות משתנים תוקננו לגיל, מין, סטטוס העישון ותחלואה נלווית.

עוקבת חולי הקורונה המאושפזים כללה 1,537 מטופלים בסך הכל, כאשר ל-122 (7.9%) מהם הייתה אבחנה של COPD. עוקבת ה-COPD הייתה מבוגרת יותר (74 ± 13 לעומת 66 ± 15 שנים, P < 0.001), וכללה שיעור גבוה יותר של מעשנים לשעבר (P < 0.001). תחלואה נלווית, כולל סוכרת, מחלות קרדיווסקולריות ומחלת כליות, הייתה שכיחה יותר בקבוצת חולי ה- COPDי(P < 0.001). לאחר תקנות לתחלואה נלווית, עוקבת חולי ה-COPD התאפיינה עם ציוני חומרה גרועים יותר, ועם נטייה למספר קטן יותר של ימים ללא אשפוז. בקרב חולי ה-COPD, טיפול עם אספירין בתקופה הקודמת לאשפוז נקשר עם שיעור נמוך יותר של אשפוז בטיפול נמרץ (יחס סיכונים מתוקנן 0.56, P = 0.049) ושל הנשמה מלאכותית (יחס סיכונים מתוקנן 0.25, P = 0.008). טיפול קודם עם LAMAs (אנטגוניסטים מוסקריניים ארוכי טווח) נקשר עם שיעור נמוך יותר של תמותה בבית החולים (יחס סיכונים מתוקנן 0.34, P = 0.047). מעורבות של רופא/ת ריאות בטיפול הטרום-אשפוזי של חולי COPD לא נמצאה כבעלת השפעה מובהקת על התוצאים.

לסיכום, לאחר תקנון לתחלואה נלווית, COPD נקשרה עם מחלת קורונה חמורה יותר, אך לא עם שיעורים גבוהים יותר של אשפוז בטיפול נמרץ, הנשמה מלאכותית, או תמותה בבית החולים. כמו כן, חולי COPD אשר טרם אשפוזם טופלו עם אספירין ועם טיפולים מכוונים ל-COPD התאפיינו עם תוצאים טובים יותר.

מקור:

Toppen W, Yan P, Markovic D, Shover CM, Buhr RG, Fulcher JA, Tashkin DP, Barjaktarevic I. Chronic Obstructive Pulmonary Disease is Not Associated with In-Hospital Mortality in COVID-19: An Observational Cohort Analysis. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis. 2022;17:3111-3121

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  קורונה,  19-COVID,  הנשמה מלאכותית
תגובות