חדשות

עלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארץ ובעולם

משרד הבריאות קורא למחלימי קורונה לתרום פלזמה שעשויה לסייע בטיפול בחולים קשים | מומחים: "קורונה מסוכנת יותר משפעת, אך הסכנה הולכת ופוחתת" | מחקרים חדשים: הידבקות חוזרת מעלה סיכון לסיבוכים

חיסון לקורונה. החיסונים המעודכנים יגיעו לארץ בשבועות הקרובים. צילום: Abed Rahim Khatib /Flash 90

עלייה במספר הנדבקים בקורונה בסוף הקיץ בארץ ובעולם. על פי דיווח של New York Times, בארה"ב יש עדות לגל של הידבקות בבתי ספר, במקומות עבודה ובשלטון המקומי. מומחי בריאות ממליצים להתכונן להתפשטות הנגיף בסתיו ובחורף הקרובים. חיסונים חדשים אמורים להגיע בשבועות הקרובים.

גם בארץ חלה עלייה במספר הנדבקים. נתוני משרד הבריאות (נכון ליום א' האחרון), שכידוע אינם מכסים את כל המקרים, מצביעים על 70 מאומתים ביום שבת, 1,002 חולים פעילים, שמתוכם 192 בבתי חולים ו-48 חולים קשים. מספר המאומתים בשבוע שעבר עמד על 837 (עלייה של 14.2%) ומספר הנבדקים בשבוע שעבר עמד על 3,887 (עליה של 13%).

על פי הודעת משרד הבריאות, החיסונים יגיעו ארצה לקראת סוף ספטמבר. חברות התרופות פייזר, מודרנה ונובהווקס סיימו את היערכותן לקראת שיווק החיסונים שיפעלו נגד הזנים החדשים שמתפשטים עתה ברחבי העולם, ובהם "אריס". החיסונים המעודכנים אמורים להחליף את הקיימים בשבועות הקרובים ועתידים, כאמור, להגיע גם לישראל. בנוסף, משרד הבריאות קורא למחלימי קורונה לתרום פלזמה שעשויה לסייע במקרה הצורך בטיפול בחולים קשים.

עלייה במספר האשפוזים בארה"ב

בארה"ב, מספר האשפוזים עלה ב-24% בתקופה של שבועיים (שהסתיימה ב-12 באוגוסט) וניטור מי שפכים מצביע על עלייה בזיהומים בצפון מזרח המדינה. מחלקת הבריאות של קיימברידג', מסצ'וסטס הודיעה כי ראתה התפרצויות בבתי אבות בעיר והפצירה בציבור להישאר מעודכן לגבי החיסונים. במקרים מסוימים בארה"ב הוחזרו מגבלות לציבור מתקופת המגיפה, כגון שמירה על ריחוק חברתי וחובת עטיית מסיכות.

הפרויקט האמריקאי ליצירת חיסונים לזנים החדשים

לא רק נגיף הקורונה על זניו השונים השתנה, גם אנחנו השתנו. כך עולה מכתבה מקיפה של ה-CNN בנושא. "תאי B ותאי T שלנו, השומרים על הזכרונות החיסוניים שלנו, כבר מגיבים אחרת לנגיף יחסית לתגובתם אליו כשנתקלו בו לראשונה בשנת 2020", נכתב.

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן ערך סקר של דגימות דם והעריך כי ל-97% לאחוז מהאמריקאים יש חסינות מסוימת לנגיף אם באמצעות חיסון, הידבקות בנגיף או שניהם.

חיסונים, מסיכות ובדיקות מהירות, בתוספת החסינות שהושגה, עזרו להוריד את מספר הזיהומים, האשפוזים והתמותה. "בשלב זה, הסיכון למחלה קשה נמוך יותר בגלל החסינות הקודמת שלנו", אמרה ד"ר מייגן רני, רופאת חירום ודיקנית בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת ייל.

"קורונה עדיין מסוכנת יותר משפעת, אבל רמת הסכנה של הנגיף הולכת ופוחתת", ציינה ד"ר רני אך הוסיפה כי "אנחנו עדיין בשלב מוקדם מאוד בהתנסות עם נגיף הקורונה, אפילו ארבע שנים לאחר ההתפרצות, ועדיין יש דברים שאיננו יודעים".

ה-CNN מדווח עוד כי ממשלת ארה"ב השיקה פרויקט ליצירת חיסונים עמידים יותר לזנים החדשים - Project NextGen ומשרד הבריאות האמריקאי מממן פיתוח של נוגדן מונע חדש באמצעות חברת התרופות Regeneron. הניסויים הקליניים הראשונים בחיסון צפויים להתחיל בסתיו הקרוב.

סיכונים מגרסאות חדשות

לנגיף שהתגלה לאחרונה בישראל ובחמש מדינות נוספות, BA.2.86, יש יותר מ-30 שינויים בחומצות אמינו בחלבון הספייק שלו, מה שהופך אותו למרוחק גנטית מהאב הקדמון הקרוב ביותר שלו BA.2. בהשוואה לרצפים הראשונים של הנגיף שגורם לקוביד-19, יש לו 58 שינויים בחלבון הספייק, כך מסביר ד"ר ג'סי בלום, החוקר את המבנה המולקולרי של וירוסים במרכז הסרטן פרד האצ'ינסון בסיאטל.

לא ברור מאיפה החל הנגיף BA.2.86. מדענים מאמינים שדפוס המוטציות שהוא נושא אופייני לנגיף שמשתנה בתוך גופו של אדם נגוע כרונית. בדרך כלל, חולים אלה סובלים מתפקוד חיסוני מופחת, כך שהם לא יכולים לנקות לחלוטין את הנגיף מגופם, אבל יש להם מספיק חסינות שגורמת לנגיף להמשיך ולהשתנות כדי לשרוד. השערה אחרת היא שאולי הוא הופץ בעבר בחלק מסוים של העולם שבו המעקב אחרי הזנים היה מוגבל.

מדענים הבחינו ב-13 מקרים בגירסה זו בשש מדינות: ישראל, דנמרק, בריטניה, ארה"ב, פורטוגל ודרום אפריקה. מבין המקרים שלגביהם קיים מידע, אחד אושפז (ב"איכילוב"), ואיש לא נפטר. הנדבקים לא היו בקשר זה עם זה ורק אחד מהם נסע למדינה אחרת, מה שמצביע על כך שהגירסה קיימת ברחבי העולם ומתפשטת בקהילה, אם כי לא ידוע באיזו מידה.

דגימות של הנגיף BA.2.86 נאספו ברמות נמוכות מאוד בשפכים בארה"ב, שוויץ, דנמרק ותאילנד. החוקרים גם אינם יודעים לומר אם החיסונים הקיימים יוכלו לספק הגנה מפני תת הזן החדש והמידע יתברר בשבועות הקרובים.

הדבקה חוזרת מעלה את הסיכון לסיבוכים

מחקר שנערך באוסטרליה, בקרב כמעט 23,000 אנשים שחלו בנגיף הקורונה בין יולי לאוגוסט 2022, מצא כי 18% מתוך יותר מ-11,000 מהנבדקים סבלו מתסמונות של לונג קוביד. החוקרים הגדירו את הלונג קוביד כסימפטומים חדשים או מתמשכים של יותר מ-90 יום לאחר ההדבקות.

יותר מ-94% מהמשתתפים במחקר קיבלו לפחות שלוש מנות של חיסון ועלה כי נשים, אוכלוסיית בני 50 עד 69, אנשים שחיו באזורים כפריים ואלה עם פחות מנות חיסון, היו בסבירות גבוהה יותר לדווח על לונג קוביד. המחקר פורסם לפני ביקורת עמיתים על ידי מומחים חיצוניים.

"העיקרון הוא שככל שאתה חולה יותר, ככל שאתה חשוף יותר מבחינה אימונולוגית, הסיכוי לסיבוכים חריפים וכרוניים גבוה יותר", אמר ד"ר פיטר צ'ין-הונג, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. לדבריו, מחקרים עדכניים מראים כי השיעור הכולל של זיהומים שגורמים לבעיות כמו לונג קוביד ירד עם הזמן.

בכל האוכלוסיה, הסיכון לסיבוכים כרוניים כתוצאה מזיהום עשוי לרדת, אבל כל זיהום מוסיף לסיכויים שחולים יסבלו מפני נזק מתמשך. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature Medicine שמצא כי כל הדבקה חוזרת בנגיף הקורונה העלתה את הסיכון של אדם למוות, לאשפוזים ולבעיות ארוכות טווח אחרות.

מחקר שנערך לאחרונה במימון המכונים הלאומיים האמריקאיים לבריאות סרק מיליוני רישומי חולים כדי למצוא אנשים שסבלו מזיהומים ראשונים ושניים של קוביד-19 ומגבה את הממצאים הללו. המחקר בחן יותר מ-300,000 אנשים עם הידבקויות חוזרות ומצא כי הסיכון ללקות במחלה חמורה יותר היה מעט גבוה יותר בהידבקות השנייה. גם מחקר זה פורסם גם לפני ביקורת עמיתים.

מחבר המחקר, ד"ר נתנאל הנדריקס, חוקר ומדען נתונים מהמועצה האמריקאית לרפואת משפחה, אמר שהוא התכוון להפריך את ממצאי מחקר Nature Medicine, שהתבסס על קבוצה מבוגרת יותר של חולים, בעיקר גברים, שטופלו דרך המחלקה לאוכלוסיה מבוגרת במערכת הבריאות. לדבריו, הוא הופתע מתוצאות המחקר שלו, לפיו הסיכון למחלות קשות יותר לא ירד כלל עבור אנשים שחלו בקורונה בפעם השנייה.

נושאים קשורים:  קורונה,  חדשות,  חיסונים,  נגיף הקורונה,  19-COVID