חדשות

עלייה באירועים מוחיים בתקופת הקורונה - ללא קשר לנגיף או לחיסון

ממחקר שנערך במכון המחקר של לאומית נמצא: אצל מקבלי חיסונים נרשמה ירידה מתונה בסיכון לשבץ מוחי | הסבר אפשרי לעלייה באירועי מוח: ירידה בהקפדה על רפואה מונעת ואי הגעה לבדיקות מעקב

הדמיית שבץ מוחי (אילוסטרציה)

ממחקר שערך מכון המחקר של קופת החולים לאומית בקרב 700 אלף מבוטחי הקופה בני 18 ומעלה עולה כי חלה עלייה מדאיגה במספר הלוקים באירוע מוחי (CVA) בתקופת הקורונה: מ-422 חולים חדשים בשנה בממוצע בין השנים 2017 ל-2019, עלה מספר החולים החדשים ל-474 בשנת 2020 ול-568 בשנת 2021. במחצית הראשונה של 2022 נרשמו 278 חולים (כלומר, מנורמל לסוף השנה צפויים 556 חולים חדשים). סטטיסטית מדובר בעלייה מובהקת.

החוקרים בדקו האם העלייה קשורה לחיסון לקורונה. לשם כך ביצעו ניתוח סטטיסטי ברמת הפרט (רגרסיה לוגיסטית). הניתוח בדק האם קיים קשר בין גיל, מין וגורמי סיכון פוטנציאליים להופעת אירוע מוחי ובניתוח זה זוהה קשר סטטיסטי מובהק בין גורמי סיכון ידועים להופעת אירועים מוחיים, ובראשם: גיל מתקדם, מין זכר, נוכחות יתר לחץ דם (מעלה ב-95% את הסיכוי לאירוע מוחי), עישון (מעלה ב-83% את הסיכון) וסוכרת (מעלה ב-80% את הסיכון).

לאחר שהשפעת גורמי סיכון אלה הובאה בחשבון, לאחר קבלת חיסון לקורונה (לפחות זריקה אחת) נרשמה דווקא ירידה מתונה של הסיכון לאירוע מוחי, כך שנשלל קשר אפשרי בין החיסון לעלייה באירועים המוחיים. גם לא נמצא קשר מובהק בין הדבקה בעבר בקורונה להופעה של אירוע מוחי חדש.

הסיבה לעלייה באירועים מוחיים אינה ברורה. החוקרים משערים שייתכן שהעלייה נובעת, לפחות בחלקה, מירידה בהקפדה על פעולות של רפואה מונעת, שלפני תחילת המגיפה עזרו למנוע אירועים מוחיים והתקפי לב.

ד"ר אריאל ישראל, מנהל מכון המחקר של לאומית, מדגיש את חשיבות המעקב הרפואי אצל רופא המשפחה לצורך הפחתת גורמי הסיכון. מלבד הטיפול התרופתי, חשוב להקפיד על פעילות גופנית (לפחות חצי שעה ביום, רוב ימות השבוע), תזונה מאוזנת ומגוונת וכמובן להימנע מעישון. החוקרים של מכון המחקר הביעו תקווה שהקפדה על הוראות אלו תעזור להוריד בחזרה את שיעור האירועים המוחיים.

נושאים קשורים:  אירוע מוחי,  שבץ מוחי,  מחקר,  קופת חולים לאומית,  ד"ר אריאל ישראל,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
29.07.2022, 09:17

תוצאה של חיים בפחד ופאניקה ששודרו 24/7 לציבור בכל מדיה אפשרית
תוצאה של סגרים, בידודים, וחיים תחת לחץ מתמיד.
תודה לפרופ זרקא ולמומחים במשרד שדוגאים לבריאות באמת