מחקרים COVID-19

שימוש בתרסיס לאף הצליח לקצר תחלואה ולהפחית הדבקה בקורונה

ניסוי בתרסיס לאף "אנוביד", המבוסס על חנקן חמצני ומיוצר בישראל, הוכיח הפחתה ניכרת בעומס הויראלי וקיצר במחצית את משך המחלה

"אנוביד", תרסיס לאף. צילום: טרדיס גת

ניסוי ב"אנוביד" (™enovid), תרסיס אף מבוסס חנקן חמצני שמיוצר בישראל ופותח על ידי המדענית הישראלית ד"ר גילי רגב הפועלת מקנדה, נמצא יעיל בהפחתת העומס הויראלי של וירוסים שונים, כולל covid-19, ב-94% בתוך 24 שעות וב-99% בתוך 48 שעות וכן על קיצור משך המחלה ב-50% במטופלים שקיבלו את התרסיס.

המחקר, שבוצע על ידי ענקית התרופות הבינלאומית גלנמרק (Glenmark), אישר כי תרסיס האף שמבוסס על חנקן חמצני (NONS) מציג טיפול אנטי-ויראלי בטוח ויעיל שמקצר את משך מחלת הקורונה ויכול אף למנוע את העברתה.

במחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו, שנערך במקביל ב-20 אתרים קליניים ברחבי הודו, בהשתתפות 306 חולים, NONS הפחית את העומס הנגיפי של SARS-CoV-2 בחולי קורונה ביותר מ- 94% בתוך 24 שעות של טיפול וביותר מ-99% בתוך 48 שעות בהשוואה לקבוצת הביקורת שקיבלה פלצבו.

הטיפול גם הראה, שבקבוצה שבסיכון גבוה (n=218) ישנו שיעור סטטיסטי משמעותי של חולים אשר השיגו שילוב של ריפוי קליני וירולוגי, על פי סולם ההתקדמות של ארגון הבריאות העולמי. יתרה מכך, הזמן החציוני עד ל-PCR שלילי בקבוצת מחקר זו היה ארבעה ימים בקבוצה שקיבלה את הטיפול, בהשוואה לשמונה ימים בקבוצת הביקורת. המשתתפים בניסוי כללו חולים שנדבקו בוריאנטים שונים, הכוללים ככל הנראה את הוריאנטים דלתא ואומיקרון. לא נרשמו אירועים בריאותיים משמעותיים בניסוי שלב 3 או ביותר מ-500 חולים שטופלו עד כה ב-NONS בניסויים קליניים.

הירידה בעומס הנגיפי מאששת את התוצאות שהושגו בניסוי שלב 2 בבריטניה (ירידה של 95% בתוך 24 שעות ו-99% בתוך 72 שעות), שנערכו במרץ 2021 על ידי בתי החולים אשפורד וסנט פיטרס של ארגון הבריאות הבריטי, ושירותי הפתולוגיה של ברקשייר וסארי, ופורסמו כבר בחודש אוגוסט האחרון ב-Journal of Infection.

כל משתתפי הניסוי קיבלו בנוסף טיפול תומך סטנדרטי. המשתתפים שנבחרו להשתתף בניסוי היו חולים שיש להם סיכוי להתפתחות מחלה קשה, בהם לא מחוסנים, מבוגרים וחולים עם גורמי סיכון נוספים.

בישראל משווק התרסיס ללא מרשם רופא תחת השם "אנוביד" באמצעות חברת טרדיס גת. ד''ר גילי רגב, מייסדת שותפה ומנכ"לית SaNOtize: "תוצאות אלו מבססות באופן מוחלט את הבטיחות והיעילות של NONS (חנקן חמצני) במאבק בנגיף הקורונה. אנחנו נרגשים מהיכולת שלנו לספק לחולי קורונה מוצר במחיר סביר שהוכח כמסייע להחלמה מהירה יותר. עם פרופיל הבטיחות המוכח של NONS, אנו מצפים שהוא יהפוך לטיפול הראשוני בחולי קורונה ולהגנה פוטנציאלית מפני הידבקות בנגיף הקורונה ברחבי העולם".

הטיפול נועד לחסל את הנגיף בדרכי הנשימה העליונות, למנוע ממנו לדגור ולהתפשט לריאות. הוא מבוסס על תחמוצת החנקן (NO), ננו-מולקולה טבעית המיוצרת על ידי גוף האדם ובעלת תכונות אנטי-מיקרוביאליות מוכחות, שהוכחה כבעלת השפעה ישירה על SARS-CoV-2, נתוני הפרמקולוגיה, הרעילות והבטיחות לשימוש ב-NO בבני אדם מבוססים היטב במשך עשרות שנים.

"NONS הורס את הנגיף, חוסם את הכניסה לחלל האף ומפסיק את תהליך שכפול הנגיף, מה שמפחית במהירות את העומס הנגיפי. דבר זה הינו חשוב כיוון שעומס נגיפי נקשר למידת ההדבקה, לתוצאות בריאות לקויות ולסיבוכים ארוכי טווח כתוצאה מנגיף הקורונה", אמר ד"ר כריס מילר, המדען הראשי ומייסד שותף ב-SaNOtize.

לדבריו, "על רקע העדויות לירידה ביעילות עבור חלק מהחיסונים ושיעורי התפרצות גבוהים יותר של המחלה, קיים כיום מחסור בטיפול אנטי ויראלי יעיל נגד נגיף הקורונה והוריאנטים שלו, שניתן להפוך אותו לזמין באופן נרחב ובמחיר סביר לציבור".

התרסיס קיבל אישור CE לשימוש באירופה. לאור האישור הזה קיבלה החברה אישורים להפצת ומכירת התרסיס בישראל, בתאילנד, באינדונזיה ובבחריין, תחת השם המסחרי אנוביד ™enovid או ויראקס VirX.

נושאים קשורים:  אנוביד,  תרסיס אף,  קורונה,  19-COVID,  enovid™,  מניעת מחלה,  ד"ר גילי רגב,  חדשות,  תרופה לקורונה
תגובות