COVID-19 בישראל

שיא במספר הנדבקים בקורונה בחודש ינואר – יותר מאשר בכל 2021

דו"ח אמ"ן: בשלושה השבועות הראשונים של ינואר אובחנו בישראל יותר נדבקים בכל הגילאים מאשר בכל השנה שעברה | הנתונים מצביעים על תחלואה סמויה נרחבת

מגיפת הקורונה בישראל, ינואר 2022. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

הדו"ח היומי של מרכז הידע הלאומי למאבק בקורונה, המשותף לאמ"ן ולמשרד הבריאות, מראה הבוקר (ה') כי בשלושה השבועות הראשונים של ינואר אובחנו בישראל יותר נדבקים בכל הגילאים מבכל השנה שעברה. על פי הדו"ח, בשנה שעברה אובחנו 960,500 ואילו בשלושה השבועות הראשונים של ינואר אובחנו כ-1,160,000 נדבקים בקורונה.

הדו"ח נושא את הכותרת: "תמונת המצב בישראל: עלייה חסרת תקדים במספר המאומתים במקביל לאינדיקציות רבות המעידות על תחלואה סמויה נרחבת עוד יותר".

לפי הדו"ח, היקפי התחלואה משפיעים על המדדים שבהם משתמשים כדי לנטר את מצב התחלואה. מקדם ההדבקה R עומד על 1.16 ונמצא במגמת ירידה. הוא מבטא צמצום בהתפשטות המחלה אבל לא את מצב התחלואה. הירידה במקדם ההדבקה איננה שווה לירידה בתחלואה, אלא משקפת עלייה מתונה יותר בקצב הגידול בהיקפי התחלואה.

כן מצביע הדו"ח: כאשר מספר המאומתים היומי עומד על כ-73 אלף ומעלה - ככל שמספר המאומתים גבוה יותר, בייחוד כאשר קיימות מגבלות ספיקה והדיווח מהמערך המוסדי מתאחר לצד חסר בבדיקות ביתיות – לכל זאת השפעה על החישוב הנדרש. אף שהמספר המוחלט של נדבקים גדל במהירות, הירידה במקדם צפויה ברמות תחלואה גבוהות ואיננה משקפת האטה של ממש בהתפשטות התחלואה.

"אנו מזהים", ציינו מחברי הדו"ח, "עלייה משמעותית באחוז הבדיקות החיוביות, העומד השבוע על כ-20.3% והיא משקפת את קיומה של תחלואה לא מאותרת נרחבת. מדד זה מושפע גם ממדיניות הבדיקות החדשה. בדיקות האנטיגן הביתיות משמשות מסנן ראשוני, נבדקים חיוביים לכאורה ממשיכים לבדיקה מוסדית המתועדת במדד, ואילו שליליים - לא. נוסעים לחו"ל, הנדרשים לבצע בדיקה ללא סיבה נוספת, עשויים לשמש בקרה להטיה זו. אחוז הבדיקות החיוביות של הנוסעים לחו"ל עמד באחת המעבדות על 11.5% חיוביות - גם הוא נתון גבוה מאד המצביע על תחלואה סמויה בהיקפים גבוהים".

נושאים קשורים:  קורונה,  מאומתים,  תחלואה,  19-COVID,  חדשות
תגובות