מגזין

איום האומיקרון - לא מה שחשבתם

חוקרים ורופאים סבורים שתפישת האומיקרון כגורם למחלה קלה מתעלמת ממציאות קשה של מגיפה שרחוקה מלהסתיים

צוות חוקרי אמ"ן פרסם השבוע דיווחים ראשוניים על מקרי תסמונת PIMS וכן על תופעות נוירולוגיות חדשות בילדים בהקשר לתחלואה באומיקרון. במספר מדינות בארה"ב (נברסקה, ניו יורק, אוקלהומה ומישיגן) דווח על מקרי תחלואה בתסמונת, כאשר בחלקן מדווח כי היקף מקרי התסמונת החדשים בילדים גבוה מהנצפה בעבר.

בנוסף, משרד הבריאות ההודי דיווח על ילדים שחלו בעבר באומיקרון ואובחנו כלוקים בתסמונת PIMS. כמו כן, בארה"ב ובדרום אפריקה דווח על אירועי פרכוסים חדשים בשכיחות גוברת בילדים שנדבקו בוריאנט. עוד דווח בעולם על מקרים של ילדים שפיתחו אנצפליטיס (דלקת המוח) במהלך המחלה וגם כשבועיים לאחר ההחלמה. מהפרסומים עולה כי מרבית המקרים המדוברים התרחשו בילדים לא מחוסנים.

יותר ויותר דיווחים מהעולם מעידים כי יש להתייחס אל זן האומיקרון, שנתפש בתחילה כמחולל מחלה קלה יחסית, כאל גורם תחלואה משמעותי ומסוכן. רופאים וחוקרים מארה"ב אמרו השבוע לאתר האינטרנט medpagetoday שזו טעות להתייחס למחלה שגורם וריאנט האומיקרון כאל מחלה קלה, שכן הגדרה זו אינה מביאה בחשבון את האשפוזים הרבים, העובדה שילדים רבים חולים, מצבים בריאותיים אחרים שהחמירו בעקבות הקורונה ומחסור בצוותים רפואיים.

למרות שהסיכויים לאשפוז ארוך ומוות נמוכים יותר עם אומיקרון בקנה מידה אינדיבידואלי, המספרים מצביעים על כך שלאומיקרון יש השפעה רצינית ברמת האוכלוסיה.

אחד המומחים שמצוטטים ב-medpagetoday, ד"ר קלייד יאנסי, ראש תחום הקרדיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, אמר שבתי החולים קרובים לקריסה, מאות עובדים של שירותי הבריאות חולים, ישנם יותר ממיליון מאומתים לנגיף ביום, ומספר חסר תקדים של ילדים חולים ומאושפזים.

לטענתו, זו טעות לתאר את המחלה כקלה, וגם לא ברור כמה זמן המצב הזה עוד יימשך. בשבוע שעבר אושפזו בבתי החולים מספר שיא של אמריקאים וכיוון שכשיש מספרים גדולים של אנשים חולים, גם אם אחוז קטן יותר יהפכו לחולים קשים, זה עדיין יוביל למספרים גדולים של מאושפזים בבתי החולים.

עוד צוין כי למרות שהמחלה שגורם האומיקרון רצינית יותר אצל לא מחוסנים, גם חולים מחוסנים אינם בטוחים מפני הוריאנט. נתונים מוקדמים מראים כי האומיקרון מתגבר טוב יותר על המערכת החיסונית מקודמיו, וההדבקה החוזרת גבוהה יותר מפי חמישה עם אומיקרון לעומת גירסת הדלתא.

הקרדיולוג ג'ים ג'נוצי, מבית החולים הכללי של מסצ'וסטס ובית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון, אמר שאנשים שחלו למרות שחוסנו, כולל קשישים הסובלים ממחלות לב נלוות, מציפים כעת את מחלקות המיון עם אבחנות קרדיווסקולריות וחיוביים לקורונה.

בנוסף, אוכלוסיות פגיעות מושפעות לרעה מהאומיקרון יותר מתמיד. אשפוזי ילדים בארה"ב רשמו שיא בסוף השבוע, כאשר ילדים מתחת לגיל חמש עדיין לא יכולים לקבל חיסון. לפי נתוני ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, עד היום מתו יותר מ-1,000 ילדים מקורונה, כולל 359 ילדים מתחת לגיל חמש.

הראומטולוגית ד"ר ווידהי צ'אודרי  מבית הספר לרפואה ייל בניו הייבן, קונטיקט, ציינה שלחלק מהחולים המטופלים בתרופות מדכאות חיסון חזקות אין רמות חיסונים נאותות והם פגיעים למחלה. היא הדגישה כי יש מחסור בנוגדנים חד שבטיים ותרופות אנטי נגיפיות, מה שאומר שקבוצה זו חייבת לנקוט באמצעי זהירות נוספים כדי להבטיח שלא יידבקו במחלה. ההשפעות של אומיקרון ספציפית על מדוכאי חיסון אינן ידועות עדיין, וגם לא ההשפעות של האומיקרון על קורונה ממושכת. בנוסף, טיפולים אלקטיביים רבים נדחו, וההשפעות האלה על בריאות המטופלים לא ברורות.

בנוסף, יש אנשים שהאבחנה העיקרית שלהם, כרונית או אחרת, איננה קורונה, אך זיהום האומיקרון מחמיר את מצבם. האומיקרון יכול להיות הדבר שמחזיק אותם בבית החולים למשך זמן רב יותר, או מדרדר את מצבם. ד"ר בנג'מין ווסטון, חבר במחלקה לרפואת חירום במכללה הרפואית של ויסקונסין, נתן מספר דוגמאות: מטופל עם שבץ מוחי נפל בבית החולים כתוצאה מחולשה שנגרמה בשל קורונה, ואי אפשר לשלוח אותו הביתה. חולה עם קרישי דם שהקורונה גרמה לו לקריש דם חמור בריאות, או פצוע ירי שהוא גם חיובי לקורונה ויש לו סיבוכים ותקופת ריפוי ארוכה יותר מאשר אדם ללא קורונה.

לא הוריאנט המדאיג האחרון

בעוד בארגון הבריאות העולמי עוקבים בדריכות אחרי תת וריאנט חדש של האומיקרון, המכונה BA2 ומתפשט עתה במהירות באירופה (50% מההדבקות בדנמרק), צוטט השבוע בתקשורת ראש השלוחה האירופאית בארגון הבריאות העולמי, האנס קלוג, כי "ייתכן שהאזור מתקרב לסוף הפנדמיה". לדבריו, לאחר דעיכת גל האומיקרון תהיה תקופה של שקט והקורונה עשויה לחזור רק לקראת סוף השנה. הוא הדגיש כי הנגיף כבר הפתיע יותר מפעם אחת ולכן "בינתיים יש להיות זהירים ולהגן על האנשים בסיכון".

בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציין קלוג כי וריאנט האומיקרון עלול להדביק 60% מהאירופאים עד חודש מרץ וכי "מתקבל על הדעת שהאזור מתקדם לסוף המגיפה". עם תום הגל הנוכחי באירופה, הוא סבור, תהיה חסינות עולמית לשבועות ואף לחודשים רבים, בעקבות התחסנות האוכלוסיה, בין אם הודות לחיסון נגד קורונה או בגלל חסינות של אנשים שנדבקו, "אבל זה לא אומר בהכרח שהמגיפה תחזור".

דבריו המעודדים של קלוג סתרו את הצהרתו לפני כשבוע של ד"ר טדרוס אדהאנום, יו"ר ארגון הבריאות העולמי, לפיה המגיפה עדיין אינה קרובה לסיום. גם מאריה ואן קרקהוב, ראש מערך הקורונה בארגון, ציינה כי "זה לא יהיה הוריאנט המדאיג האחרון".

נושאים קשורים:  אומיקרון,  מגזין,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  PIMS,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2022, 21:34

למה אי אפשר להביא מספרים-לכמה ילדים יש לונג קוביד?

אנונימי/ת
28.01.2022, 02:30

אםשר לקבל מקורות מידע מיקצועיים לתאור קיצוני מפחיד שכזה . התיחסות זו מחייבת מיקצועיות מדעית . מי אמר ? איפה פורסם ,? על סמך אלו מיקרים .
נוקבים בשמות של אנשים בתחום הרפואה שאמרו … עלזה מפרסמים מאמר בעיתון הרפואה הפותח את מהדורת ה 27 לראשון .
זאת לא רפואה, ולא עיתון רפואי . זאת הפחדה . כול הרופאים מניחה דורשים , תיעוד מיקצועי,התבסס על מחקר פרסום מראה מקום של עיתון מיקצועי. כולל מאמרים על התאור של מלחמת עולם של הנגיף ונגיף מוסתר ונגיף B,C
אחרת זה פוסט לא רציני המיעד להפחדה !!!!.
מכאן מהר מאוד יסגר שעיתון זה גופינו ראויי בסטנדרטים מיקצועים .
חבל

אנונימי/ת
28.01.2022, 12:17

תרגע זאת כתבה ותו לא זה לא מאמר רפואי

28.01.2022, 13:06

ממש כך.
מידע מבוסס ׳צוות חוקרי אמ׳ן׳ בעיתון פסאודו- רפואי המעודד פחד ייצרי גם אצל הצוות הרפואי.
אולי נתכנס כמה מומחי רפואה וניתן לאמ׳ן סקירה על גורמי הסיכון בגיזרה?
או רפואה או - אל תבלבלו לי במוח

אנונימי/ת
28.01.2022, 12:54

כתבה שנועדה להפחיד , וכהכנה לשתיפת המח שתגיע בקרוב להתחסן בחיסון לאומקרון, חבל שזה מתפרסם פה

אנונימי/ת
28.01.2022, 13:00

שמור את הקונספירציות לעצמך

28.01.2022, 13:07

למה קונספירציות?
למה בעילום שם?
הרי זה בדיוק מה שקרה עד עכשיו. שנתיים.
זה עיתון רפואי??? מעניין

28.01.2022, 17:35

DISEASE MONGERING
גרוע יותר מפייק ניוז: שיווק המוצר האגרסיבי מאז ומעולם.
במקום להוכיח באופן אמין, ראוי ומקובל (RCT) שלמוצר יש תועלת בריאותית נטו, משתמשים בבהלת חרום ומחקרי עוקבה.

אנונימי/ת
28.01.2022, 17:40

איזה דיווח ירוד: אמוציונאלי, לא מבוסס נתונים, מביא דיווחים קיקיוניים, מצטט רופא כזה או אחר עם שם אמריקאי כזה או אחר , וד"ר שרגא מנתניה אומר כך וכך וסבורה פרופ' שושנה ממרכז בטרם בישוב מגדל משה שהתחלואה העולמית הינה כך וכך....והפרמדיק מושון צביאלי מרח' סמטה פלונית קבע שהטיפול שפיתח חברו החובש יהונתן בן נון מסמטה אלמונית יעיל ב97.%