COVID-19 בישראל

"אלמלא החיסונים, מניין המתים בישראל עלול היה להגיע ל-30 אלף"

על פי ניתוח נתונים של דו"ח המרכז האירופאי לבקרת מחלות, מאז החלו חיסוני הקורונה בישראל ניצלו ממוות כ־20 אלף ישראלים | פרופ' גרוטו שניתח את הנתונים: "החיסונים מונעים תחלואה ותמותה בהיקף גדול גם מול האומיקרון"

פרופ' איתמר גרוטו. "ישראל במקום השלישי באירופה במספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מחיסונים"

מניתוח נתונים מיוחד שערך פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות והמשנה למנכ"ל המשרד, עולה כי מאז החלו חיסוני הקורונה בישראל ניצלו ממוות לפחות כ־20 אלף ישראלים, ואלמלא החיסונים מניין המתים עד כה עלול היה להגיע לכ־30 אלף איש, כולל 8,371 קורבנות הקורונה שמתו מאז תחילת המגיפה.

על פי דיווח של רן רזניק הבוקר (א') ב"ישראל היום" הנתונים שערך וחישב גרוטו מתבססים על הניתוח שערך ה-ECDC, המרכז  האירופאי לבקרת מחלות,  וכי "מדובר בהערכה זהירה מאחר שהיא מתייחסת רק לבני 60 ומעלה". לדברי גרוטו, יש עוד כמה אלפי ישראלים לפחות, בני פחות מ־60, שניצלו בזכות החיסונים".

על פי נתוני משרד הבריאות, מאז תחילת מבצע החיסונים ב־19 בדצמבר 2020 ועד אתמול קיבלו כ־6.7 מיליון ישראלים את המנה הראשונה של החיסון לקורונה, כ־6 מיליון קיבלו את המנה השנייה, כ־4.4 מיליון את המנה השלישית וכ־600 אלף ישראלים כבר קיבלו את המנה הרביעית.

עוד עולה מהנתונים כי הסיכון של ישראלי לא מחוסן למות מקורונה גדול פי שמונה בהשוואה לאדם מחוסן, וכי גם בגל החמישי של האומיקרון נשמר יתרון אדיר למחוסנים, שהסיכון שלהם למות מקורונה קטן פי חמישה לעומת מי שאינו מחוסן.

לדברי פרופ' גרוטו, מומחה לבריאות הציבור ולאפידמיולוגיה, "חלקים מסוימים בציבור ובקרב מומחים המתבוננים כעת בגל האומיקרון טוענים כי זו הוכחה כי מדובר במחלה קלה 'כמו שפעת', אלא שזוהי טענה מופרכת, שכן לא מובאת בחשבון ההשפעה החשובה של החיסונים, שמונעת תחלואה קשה ותמותה בהיקפים גדולים גם כעת מול גל האומיקרון".

בניתוח שערך ה-ECDC ופורסם בנובמבר 2021, נבדק מספר מקרי המוות בקרב מבוגרים מעל גיל 60 (כ־90% ממקרי התמותה מקורונה) אשר נמנעו בזכות החיסונים במדינות האזור האירופאי של ארגון הבריאות העולמי, ובהן ישראל. המחקר שפורסם באתר Eurosurveillance הניח כי שיעורי מניעת התמותה על ידי חיסונים הם 60% אחרי מנה אחת ו־95% לאחר שתי מנות.

לדברי פרופ' גרוטו, "מהמחקר עולה כי בתקופה שבין דצמבר 2020, תחילת מבצעי החיסון בארץ ובחו"ל, לנובמבר 2021 מדורגת ישראל בבמקום השלישי במספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מחיסונים. נמנעו 15,662 מקרי מוות בתקופה זאת בישראל. בתקופה זו נפטרו בישראל 3,972 איש מעל גיל 60, ואלמלא החיסונים היו נפטרים 19,634 אנשים".

פרופ' גרוטו הדגיש כי "מסקנות החוקרים הן שמאז תחילת החיסונים באירופה, חייהם של מבוגרים רבים ניצלו באמצעות חיסון. הסיבות לכך שישראל מדורגת במקום השלישי באירופה קשורות לקצב המהיר של החיסון בישראל ולכיסוי הנרחב שלו בגילאי 60 ומעלה".

עוד הסביר גרוטו כי "בניתוח נוסף שערכתי על בסיס נתוני התמותה של ישראל בכל הגילאים ולפי המודל שפורסם במאמר, עולה כי 4,989 איש נפטרו מאז 1 בינואר 2021 ועד 19 בינואר 2022 (בכל קבוצות הגיל), וכי ללא חיסונים היו נפטרים 24,661 איש, כלומר החיסון מנע בתקופה זו 19,672 מקרי תמותה".

"יש להדגיש כי המחקר, והניתוח שערכתי על בסיסו, אינם מתייחסים לתפקידם של החיסונים במניעת העברה של המחלה ובהורדת מקדם ההדבקה, כפי שהיה לגבי הוריאנטים אלפא ודלתא אשר היו נפוצים בתקופת הבדיקה", הסביר גרוטו. "מכאן שניתן להניח כי החיסון מונע תמותה בהיקפים גדולים גם לגבי זן האומיקרון, שכן קיימת הוכחה ברורה לכך שהחיסון מונע מחלה קשה ותמותה כתוצאה מהדבקה בוריאנט זה, גם אם השפעתו על קצב ההעברה עוד אינה מוכחת.

"זו הזדמנות נוספת להזכיר למי שעדיין לא התחסן או שלא קיבל את המנה השלישית לפחות, לעשות זאת ולהימנע מאשפוז, מתחלואה קשה ומתמותה".

בדיווח צוטטה גם ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"וולפסון", וחברה בצוות הצט"מ במשרד הבריאות: "חיסונים נותרו האסטרטגיה היעילה ביותר למניעת מוות ונכות מקורונה, ומחקרים שפורסמו בחודשים האחרונים מראים כי באירופה בלבד החיסונים מנעו מוות של יותר ממיליון איש בתוך פחות משנה".

פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למניעת זיהומים ב"שיבא", הוסיפה: "החיסון הביא לסיום הגל השלישי של הקורונה וחסך חיים של ישראלים רבים מאוד. עד היום החיסון מנע הרבה מאוד תחלואה ותמותה, ובגל הרביעי גם הבוסטר השלישי מנע תמותה ותחלואה רבות מאוד".

לדבריה, "בגל החמישי הנוכחי כבר אפשר לראות ירידה בעקומת המאומתים של המחוסנים בחיסון הרביעי, ורואים גם שהתחלואה הקשה יותר בולטת בקרב מי שלא קיבלו חיסון רביעי".

נושאים קשורים:  פרופ' איתמר גרוטו,  חיסונים,  קורונה,  תחלואה ותמותה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
24.01.2022, 19:26

רק תבהירו האם זה אותו אחד שרצה להצניח מנות קרב בתחילת ה"מגיפה" או שמא זה שהתחפש לאפון בזמר במסיכה.
אהה.. זה בעצם אותו אחד.
אז אין ספק שהמדובר במקור מהימן ביותר ומובן למה בחרתם לצטט אותו.

אנונימי/ת
24.01.2022, 21:27

כן, חבל שעשה מעצמו מוקיון בתוכניות ריאליטי. עדיין מדובר באחד שפגיעתו לא רעה ושכוונותיו באמת היו טובות, הוא גם החזיק הכי הרבה זמן מעמד ותחת שר בריאות, מנכ"ל משרד וראש ממשלה לא פשוטים

אנונימי/ת
25.01.2022, 00:43

לא הבנתי כלום, לפני החיסון (שהמחלה הייתה קשה) מתו כ-4000 ואחריו מתו כ-4000, אז איפה פה התועלת?
דבר אחר, אם נלך על ה-30000 מתים שלו, זה אומר שמקורונה מתים 1.5%, מאיפה בעולם הלא מחוסן הוא מצא את התקדים הזה?
בקיצור - ההסטריה הכתיבה כל שיקול של משרד הבריאות אז ועכשיו. כרגע תחושת האדמה שמתחממת מתחת לרגלים גורם לו להמציא שטויות ומספרים שאין.... אל תדאג איתמר, אז לא הייתה רופא וגם עכשיו לא, אין מה לחשוש כל עוד העולם זקוק לאפונים