מחקרים

מה רמות הגלוטמין והניטרוטירוזין מלמדות על דלקת כבד נגיפית כרונית?

מחקר חדש מראה כי מטופלים עם דלקת כבד נגיפית כרונית מסוג B או C סובלים מעקה חמצונית מוגברת, הבאה לידי ביטוי ברמות הגלוטמין והניטרוטירוזין בדם

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

הפתוגנזה של דלקת כבד נגיפית כרונית מערבת עקה חמצונית. גלוטמין הינו נוגד חמצון, אך הדעות חלוקות בנוגע ליחס הסיכון-תועלת של השימוש בו. ניטרוטירוזין (Nitrotyrosine) הינו סמן לעקה חמצונית. במחקר חתך תצפיתי שפורסם בכתב העת International Journal of General Medicine ביקשו החוקרים להשוות את רמות הדם של גלוטמין וניטרוטירוזין בקרב חולי דלקת כבד נגיפית כרונית שקיבלו טיפול, לעומת חולים שלא טופלו.

במחקר נכללו חמש קבוצות (n=250): מטופלים עם דלקת כבד נגיפית מסוג B ללא טיפול (HBV), דלקת כבד נגיפית מסוג C ללא טיפול (HCV), חולי HBV שקיבלו טיפול (HBVT), חולי HCV שטופלו (HCVT), וקבוצת ביקורת. עבור כל אחת מהקבוצות נמדדו תפקודי הכבד והרמות בדם של גלוטמין, ניטרוטירוזין, העומס הנגיפי ונוגדני HBsAg.

הרמות של גלוטמין וניטרוטירוזין בדם היו גבוהות בכל קבוצות החולים באופן מובהק בהשוואה לקבוצת הביקורת עם הבדלים לא מובהקים בין הקבוצות.

עבור שתי הבדיקות נמצא מתאם גבוה ומובהק לתוצאה חיובית בבדיקת HBV-DNA או HCV-RNA, ולשתיהן היו רמת דיוק גבוהה וציוני חתך עם רגישות וסגוליות גבוהה.

העומס הנגיפי ורמות ה-HBsAg היו נמוכים משמעותית בקבוצות מטופלות לעומת קבוצות לא מטופלות. עם זאת, המתאם ביניהן ובין רמות הגלוטמין והניטרוטירוזין היה גרוע בכל קבוצות החולים.

לדברי החוקרים, ממצאים המחקר הם הנתונים הראשונים המראים עלייה בגלוטמין וניטרוטירוזין בדלקת כבד נגיפית כרונית מטופלת ולא מטופלת. ממצאי המחקר מצביעים על התועלת שבמחקר אורכי פרוספקטיבי עם מדידות חוזרות ונשנות של גלוטמין וניטרוטירוזין, שיבחן האם רמתם בדם תאפשר לחזות את התגובה לטיפול. בנוסף, יש מקום למחקר נוסף שיבחן סמני עקה חמצונית אחרים, בכדי לבחון האם רמה מוגברת של ניטרוטירוזין יכולה לשמש סמן עקה חמצוני בחולים שונים, והאם רמת גלוטמין גבוהה עשויה לסייע לפעילות נוגדת החמצון או לשמש כגורם מנבא להשלכות מזיקות.

מקור:

Murad, H et al. International Journal of General Medicine. 2021;14:8753-8762 https://doi.org/10.2147/IJGM.S337909

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  הפטיטיס B,  דלקת כרונית,  גלוטמין,  ניטרוטירוזין,  סמן ביולוגי,  עקה חמצונית
תגובות