מחקרים COVID-19

מחקר נוסף ב"שיבא": החיסון לקורונה לא פוגע בטיפולי IFV

מחקר חדש בסדרה של חמישה מחקרים שנערכו ב"שיבא" ובחנו את הקשר שבין פריון לקורונה מצא שהחיסון אינו פוגע בהשתרשות עוברים מוקפאים-מופשרים בנשים שעברו טיפולי IVF

טיפולי פוריות והריון במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

מחקר חדש של המרכז הרפואי שיבא מצביע על כך שהחיסון נגד קורונה אינו פוגע בטיפולי פוריות. מחקר זה, העוסק בהשתרשות עוברים מוקפאים-מופשרים בטיפולי הפריה חוץ גופית (IVF), מצטרף לארבעה מחקרים קודמים של "שיבא" על הקשר שבין פריון וקורונה. כל חמשת המחקרים תומכים במסקנה לפיה החיסון נגד קורונה, הן בקרב נשים והן בקרב גברים, אינו פוגע בפוריות ולא בטיפולי פוריות.

"לכו להתחסן נגד קורונה. אם תתחסנו זה לא יפגע לכם בפוריות, ואם תחלו בקורונה זה כן עלול לפגוע – לפחות לשלושה חודשים", אומר פרופ' ראול אורביטו, מנהל יחידת הפריון והפריה חוץ גופית ב"שיבא".

המחקר החדש בדק 428 נשים עד גיל 38 שעברו טיפולי פוריות, עם 672 החזרות של עוברים מוקפאים-מופשרים. תוצאותיו הראו שלא היה הבדל בשיעור ההריונות – 26%-23% – בין קבוצת המחקר לבין קבוצות הביקורת. לדברי פרופ' אורביטו, אלה השיעורים המקובלים.

את קבוצת המחקר היוו 141 נשים מחוסנות בשתי מנות או מחלימות – כלומר נשים שיש להן נוגדנים לקורונה. בתקופה שבין ינואר עד אוגוסט 2021 הן עברו 264 החזרות עוברים. שתי קבוצות הביקורת הן 93 נשים לא מחוסנות שטופלו בתקופה זו וכן 194 נשים שטופלו תקופת הטרום קורונה, בין ינואר לאוגוסט 2019. המחקר התקבל לפרסום בכתב העת Fertility and Sterility.

המחקרים הקודמים בחנו היבטים אחרים: במחקר הראשון שפורסם נמצא כי חלה ירידה בשיעור איכות העוברים של זוגות בטיפולי הפריה חוץ גופית, כשאחד מבני הזוג חלה בקורונה. בקרב תשעת הזוגות שהשתתפו במחקר חלו שבע נשים ושני גברים. איכות העוברים לאחר ההידבקות נבדקה בהשוואה לאיכותם לפניה. המסקנה העולה ממחקר זה, לדברי פרופ' אורביטו, היא שיש לדחות את תחילת טיפולי ההפריה החוץ גופית לאחר החלמה מקורונה למשך שלושה חודשים לפחות, על מנת לאפשר ייצור ביציות וזרע שלא נחשפו לדלקת שיוצר הוירוס. המחקר פורסם בכתב העת Gynecological Endocrinology.

במחקר השני נמצא כי החיסון נגד קורונה אינו משפיע על תוצאות טיפולי הפריה חוץ גופית. במסגרת המחקר נבדקו 37 זוגות לפני החיסון ואחרי שתי מנות חיסון. בקרב כל הזוגות לא נמצא אף הבדל בתוצאות ההפריה – הן בתגובה לטיפול, הן במספר הביציות, הן באיכות הזרע והן בשיעור העוברים האיכותיים – בהשוואה לתוצאות שלפני החיסון. בנוסף, 30% מהזוגות השיגו הריון. "המחקר מוכיח באופן חד משמעי כי החיסון נגד קורונה אינו פוגע בפוריות של האישה או הגבר ומחדד את חשיבות ההתחסנות", אומר פרופ' אורביטו. המחקר פורסם בכתב העת Reproductive biology and endocrinology.

המחקר השלישי תומך בתוצאות המחקר השני ובו נמצא כי החיסון אינו פוגם באיכות הזרע. במסגרת המחקר נלקחה דגימת זרע מ-75 גברים פוריים עד גיל 45. הבדיקה נערכה 40 יום בממוצע לאחר שקיבלו את מנת החיסון השנייה והעלתה כי כל התוצאות היו תקינות, למעט שתיים (באחת ריכוז נמוך ובשנייה תנועתיות ירודה). "לפי הספרות המקצועית, כשלוקחים זוגות פוריים עם ילדים צפוי שאצל 5% מתוכם תהיה בעיה בזרע", מציין פרופ' אורביטו. "הנתון שקיבלנו ממש תואם לספרות ולמעשה אומר שאין הבדל באיכות הזרע לפני ואחרי חיסון". המחקר פורסם בכתב העת Reproductive BioMedicine Online.

את המחקרים הללו הוביל פרופ' אורביטו יחד עם ד"ר אדוה עזר, מנהלת מעבדת IVF, ועם צוות יחידת הפריון והפריה חוץ גופית ב"שיבא".

גם המחקר הרביעי חיזק את תוצאות המחקר השני. מחקר זה בדק את רמות ההורמון AMH (שנותן אינדיקציה על התגובה השחלתית לטיפול) בקרב כ-200 נשים בגיל הפוריות (42-18). רמת ההורמון נבדקה אצלן פעם אחת לפני החיסון, ובפעם השנייה אחרי שחוסנו פעמיים – כעבור שלושה חודשים מהחיסון השני. תוצאות המחקר הראו כי לא היו הבדלים ברמות ה-AMH והיוו הוכחה נוספת שלחיסון אין השפעה שלילית על תפקוד השחלות של האישה. המחקר, שפורסם בכתב העת Human Reproduction, נערך באגף נשים ויולדות ביוזמת ובהובלת ד"ר איה מור-ששון, רופאה בכירה באגף, ופרופ' ירון רבינוביץ', סגן מנהל האגף ומנהל מחלקת יולדות ומומחה לפוריות.

המחקר החמישי והאחרון, כאמור, עוסק בהשתרשות עוברים מוקפאים-מופשרים ומשלים את סדרת המחקרים הכוללת בקשר שבין פריון לקורונה.

נושאים קשורים:  שיבא,  חיסון לקורונה,  טיפולי פוריות,  פרופ' ראול אורביטו,  ד"ר אדוה עזר,  פרופ' ירון רבינוביץ',  ד"ר איה מור-ששון,  מחקר,  19-COVID,  IVF,  חדשות
תגובות