חדשות

דרישה להוסיף 150 מיליון שקל לתקציב סל התרופות מעודפי הקופות

פורום "5 מיליארד לבריאות" דורש משר הבריאות להעביר את עודפי הכספים שנותרו בקופות מתקציביהן לתרופות בשנים קודמות ולהגדיל בכך את תקציב הסל הנוכחי

סל התרופות. צילום: אילוסטרציה

פורום "5 מיליארד לבריאות", שהוקם ב-2019 על ידי 70 עמותות חולים, רופאים ואחיות, פנה אתמול (ד') לשר הבריאות ניצן הורוביץ, ליו"ר ועדת סל התרופות לשנת 2022, פרופ' יהונתן הלוי ולרכזת הוועדה, ד"ר אסנת לוקסנבורג, בדרישה להוסיף לתקציב ועדת הסל, העומד עתה על 550 מיליון שקל, עוד 150 מיליון שקל. זאת, לאחר שהוברר שבידי קופות החולים הצטברו עודפים מהתקציבים לתרופות שאושרו להן. הפנייה נעשית גם לקראת פרסום המלצות ועדת סל שירותי הבריאות בשבוע הקרוב על התרופות והטכנולוגיות הרפואיות החדשות להכללה בסל במסגרת ההרחבה השנתית שלו.

בפנייה שבה והועלתה התביעה שתהיה מעתה "הגדלה מאסיבית וקבועה בתקצוב התרופות עבור מערכת הבריאות תוך התייחסות לעודפים שנותרו בידי הקופות". על הפנייה לשר הבריאות וליו"ר ועדת הסל חתמו ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה בהר"י, שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, אורי פליישמן, מנכ"ל הסתדרות האחים והאחיות, פנינה רוזנצוויג, מנכ"לית עמותת נאמן ואילן גזית.

בין השאר כתבו ראשי הפורום בפנייתם: "ועדת סל התרופות צפויה לפרסם את המלצותיה בתחילת השבוע הבא ולהכריע גורלות של מאות אלפי חולים בישראל. אנו יודעים כבר עתה כי הוועדה סיימה את סבב הדירוג של התרופות והטכנולוגיות החיוניות ביותר שהיא סבורה שצריכות להיכלל בסל הממלכתי המורחב, ותקציבן עולה באופן משמעותי על התקציב שהממשלה הקצתה לוועדה.

"ההכרעה בדיוני הוועדה בשבוע הבא תתמקד בשאלה אילו תרופות חיוניות לא ייכנסו לסל השנה, או במילים אחרות – מאילו קבוצות חולים תימנע הנגישות לתרופות חדשות - האם יהיו אלה חולי סרטן, חולים במחלות קשות או נדירות, חולי סוכרת, חולי לב ועוד. הכרעות אלו הן בעלות השלכות משמעותיות ביותר לציבור החולים ועלולות אף לעלות בחייהם של מאות חולים, הזקוקים לטכנולוגיות מצילות חיים, מאריכות חיים ומונעות סבל.

בפנייה צוין כי "רגע לפני הכרעת ועדת הסל נוצרה הזדמנות להרחיב את הסל מ-550 מיליון שקל ל-700 מיליון שקל, באמצעות העברת העודפים שנותרו מתקציבי סל התרופות משנים קודמות. אנו מבקשים לקיים דיון חירום מיידי בהעברת תקציב זה ליידי הוועדה לשם עדכון סל שירותי הבריאות ולאפשר הכללת תרופות חיוניות נוספות לעוד אלפי אזרחים בישראל".

בהקשר זה דיווח הבוקר (ה') רן רזניק ב"ישראל היום" כי דו"ח שבידי משרד הבריאות חושף כי עודפי התקציב של קופות החולים לנושא התרופות, לא מועברים למטופלים. בין השנים 2009-2007, תקצוב התרופות למחלות הסרטן הוביל לעודף של 715 מיליון שקל. לפי הדו"ח, מדי שנה נשאר בידי הקופות עודף של כ-50 מיליון שקל מתקציב הבריאות שהועמד לרשותן. "על פי הערכות בכירים במערכת הבריאות, עודפים אלה מצטברים לכדי מיליארדי שקלים הנעלמים בחשבונן של הקופות ולא מנוצלים לטובת החולים".

לפי הדיווח, מהנתונים עלה כי בשלוש שנים בלבד (2009-2007), תקצוב התרופות למחלות הסרטן הביא לעודף של 715 מיליון שקל בקופות, התרופות למחלות הפסיכיאטריות תוקצבו בעודף של כ-200 מיליון שקל, התרופות נגד כאבים תוקצבו בעודף של כ-100 מיליון שקל והתרופות למחלות דרכי העיכול תוקצבו בעודף של 96 מילין שקל. דו"חות משרד הבריאות המתייחסים לסוגיית עודפי התקצוב השנתיים, מתפרסמים באיחור רב, לעתים לאחר חמש שנים עד 15 שנה. הדו"ח החדש לדוגמא מציג ממצאי בקרה לשנים 2020-2012.

נושאים קשורים:  ועדת סל התרופות,  קופות החולים,  תקציב סל הבריאות,  חדשות,  פורום 5 מיליארד לבריאות
תגובות
14.01.2022, 10:38

לא מפתיע שיש עודפים: אני מניח שאחת הסיבות לכך היא שהמחלקות לאישורי תרופות בקופות מקפידות עד דק בקריטריונים למתן אישורים לתרופת סל וכפועל יוצא מזה נוצרים עודפים מאותם מקרים שלכאורה לא עמדו באותם קריטריונים. צריך לבדוק כול תרופה ותרופה שלגביה נוצר עודף ולבחון האם הקריטריונים קשוחים יתר על המידה ומשאירים מטופלים בלי יכולת לקבל אותה תרופה !

14.01.2022, 11:35

נכון מאד. יש הבדלים בהתייחסות של הקופות השונות להנחייות הסל. מאחר ומדובר בתרופות כרוניות יש חולים שמעדיפים לעבור לקופה אחרת, מקילה יותר, כדי לזכות באישור.
בעניין העודפים- המימון הוקצה ("נצבע") לתרופות ספציפיות. אם התקציב לא נוצל על הקופות להשיב את הכספים למדינה כדי לממן את הסל.

17.01.2022, 17:12

2007-2009? מה הקופות החזיריות שילשלו לכיסיהן בימי המנדט וראשית המהפכה התעשייתית?