מחקרים

חולי דלקת מפרקים שגרונית הראו תגובה טובה יותר עם אופדסיטיניב לעומת אדלימומב

אופדסיטיניב נמצאה כטיפול יעיל בדלקת מפרקים שגרונית כפי שנמדד לפי מדדים קליניים שונים, כולל שיפור תפקודי והפוגה. יעילות זו נמצאה בהשוואה לטיפול עם אדלימומב ואינבו

דלקת מפרקים שגרונית (צילום: אילוסטרציה)
דלקת מפרקים שגרונית (צילום: אילוסטרציה)

דלקת מפרקים שגרונית (RA) היא מחלה אוטואימונית כרונית, הדורשת טיפול מתמשך. אופדסיטיניב (רינבוק), המשתייכת לקבוצת מעכבי ה-Janus kinaseי(JAK), היא תרופה חדשה לטיפול במחלה זו. חוקרים אשר ניסו להשוות את פרופיל התועלת-בטיחות של אופדסיטיניב לעומת אדלימומב (ADA) עשו זאת באמצעות הערכת המספר הטיפולי הנדרש (NNT: number needed to treat) והמספר הנדרש לנזק (NNH: number needed to harm).

במסגרת אנליזת פוסט-הוק, שפורסמה בכתב העת 'Rheumatology and Therapy', החוקרים השתמשו במידע הנלקח מניסוי 'SELECT-COMPARE' של אופדסיטיניב לעומת אינבו (PBO) ושל אופדסיטיניב לעומת אדלימומב (ADA). הניסוי עליו התבססו החוקרים לצורך האנליזה כלל חולי RA אשר טופלו באופן קבוע עם מתוטרקסט (MTX) והראו תגובה לא מספקת; במטופלים אשר לא הראו תגובה שונה הטיפול, לפי קריטריונים שנקבעו מראש: מטופלים שקיבלו אינבו או ADA הועברו לטיפול עם אופדסיטיניב, ומטופלים שקיבלו אופדסיטיניב הועברו ל-ADA (כל המטופלים שקיבלו אינבו הועברו לטיפול עם אופדסיטיניב בשבוע 26). כמו כן, האנליזה כללה הערכת יעילות ואירועים חריגים (AESI: adverse events of special interest) בשבועות 26, 48 ו-156 (3 שנים). ערכי ה-NNT ו-NNH ייושמו על עוקבה היפותטית של 100 מטופלים על מנת להשוות את היעילות ואת פרופיל הבטיחות של הטיפול.

המטופלים אשר טופלו עם אופדסיטיניב הראו בעקביות יעילות טובה יותר מאשר אלו שטופלו עם ADA. תוצאה זו נשענת על ערכי NNT < 10 בהערכה של 'Disease Activity Score' ב-28 מפרקים, בהתבסס על C-reactive proteinי(DAS28-CRP) של < 2.6 ו-≤ 3.2, בהתאמה, ובאמצעות שיפור תפקודי. בהתבסס על מדדים אחרים להערכת המחלה מלבד DAS28-CRP, המטופלים שטופלו עם אופדסיטיניב הראו שיעור הפוגה גבוה יותר לעומת אלו שטופלו עם ADA: לאחר 26 שבועות (NNT: 7-12), 48 שבועות (NNT: 9-16), ו-156 שבועות (NNT: 9-15). למעט הרפס זוסטר, שיעור האירועים החריגים (AESI) היה דומה בטיפול עם אופדסיטיניב ועם ADA.

החוקרים מסכמים כי בחולי דלקת מפרקים שגרונית פעילה, הטיפול עם אופדסיטיניב הראה הישגים מצטברים של תוצאות קליניות בהשוואה לטיפול עם ADA, ללא קשר לשימוש במתוטרקסט. למעט הרפס זוסטר, פרופיל הבטיחות של התרופות היה דומה.

מקור:

Conaghan, P., Cohen, S., Burmester, G., Mysler, E., Nash, P., Tanaka, Y., Rigby, W., Patel, J., Shaw, T., Betts, K. A., Patel, P., Liu, J., Sun, R., & Fleischmann, R. (2021). Benefit-Risk Analysis of Upadacitinib Compared with Adalimumab in the Treatment of Patients with Moderate-to-Severe Rheumatoid Arthritis. Rheumatology and Therapy. https://doi.org/10.1007/S40744-021-00399-5

נושאים קשורים:  מחקרים,  מעכבי JAK,  אופדסיטיניב,  פרופיל בטיחות,  דלקת מפרקים שגרונית,  אדאלימומאב
תגובות