COVID-19 בישראל

"סורוקה" מוביל מחקר לניטור התגובה החיסונית במנת הרביעית

במחקר ייבדקו ארבעה סוגי נוגדנים שונים של נגיף הקורונה ויתאפשר מעקב אחרי תגובה ודעיכה של החיסון לאורך זמן ביותר מאלף נבדקים, עובדי בתי החולים של ה"כללית"

עובדת "סורוקה" מקבלת חיסון רביעי במסגרת המחקר של "כללית". צילום: דוברות בית החולים

המרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה מוביל מחקר לבדיקת יעילות החיסון הרביעי, בו נוטלים חלק עובדי בתי החולים של "כללית" ברחבי הארץ. המחקר הגדול מסוגו בעולם יבדוק את התגובה של מערכת החיסון ויספק מידע על יעילות החיסון ויכולת נטרול של נוגדנים.

המחקר התצפיתי יכלול מדגם של יותר מ-1,000 נבדקים מעובדי שירותי בריאות כללית שחוסנו במנה השלישית – הבוסטר הראשון, כאשר חלק מהם יקבלו את מנת החיסון הרביעית – הבוסטר השני. המשתתפים יהיו במעקב קליני ומעבדתי למשך חצי שנה. במהלך המחקר התצפיתי, משתתפי המחקר יעברו אחת לחודש בדיקות סרולוגיות מיוחדות במעבדה לוירולוגיה ב"סורוקה", בראשותה של פרופ' יונת שמר.

במחקר ייבדקו ארבעה סוגי נוגדנים שונים של נגיף הקורונה ויתאפשר מעקב אחרי תגובה ודעיכה של החיסון לאורך זמן. כחלק מהמחקר מתקיים שיתוף פעולה צמוד עם פרופ' תומר הרץ ופרופ' רן טאובה מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון אשר מרחיבים את המעקב בביצוע בדיקות נוספות של יכולת מערכת החיסון לנטרל את הוריאנטים השונים, כולל פעילות בדרכי הנשימה.

המחקר מובל על ידי פרופ' ליאור נשר, מומחה במחלות זיהומיות ב"סורוקה" ומתבצע ונתמך על ידי רשות המחקר של המרכז הרפואי, בראשותו של פרופ' ויקטור נובק.

פרופ' נשר הסביר: "החוזק של המחקר הוא בגודלה של האוכלוסיה הנבדקת. המחקר יאפשר לקבל תשובות ראשוניות ביחס ליכולת הנטרול והתגובה של מערכת החיסון תוך מספר קצר של שבועות, ובהתאם לקבל החלטה על הצורך במתן חיסון רביעי לכלל האוכלוסיה. בהמשך, פלטפורמה זו תוכל להמשיך ולספק מידע במידה שיהיו גלים נוספים של תחלואה ווריאנטים נוספים".

במחקר ייקחו חלק החוקרים הראשיים: פרופ' מיכל חוברס מבית החולים מאיר; פרופ' אורן צמחוני מהמרכז הרפואי קפלן, ד"ר גבריאל ובר מבית חולים הכרמל וד"ר ביביאנה חזן מבית חולים העמק.

נושאים קשורים:  בית החולים סורוקה,  פרופ' ליאור נשר,  בוסטר,  מנה רביעית,  מחקר,  19-COVID
תגובות