COVID-19 בישראל

חוקרי העברית: "שיעור האשפוזים בינואר יהיה גבוה מהגלים הקודמים"

מרכז הצט"מ מתריע: "ההתפרצות הגדולה של האומיקרון כבר כאן - אלמלא ההתפשטות לא היינו ממליצים עתה על מנת חיסון רביעית"

מחלקת קורונה ב"שערי צדק". צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מרכז הצט"מ ומנהל היחידה למחלות זיהומיות ב"אסותא אשדוד", ד"ר טל ברוש, הבהיר הבוקר (ד') בראיון לכאן רשת ב' כי אלמלא הופעתו והתפשטותו המהירה של זן האומיקרון, "לא היינו ממליצים בנקודת זמן זאת על מתן מנת חיסון רביעית". עוד הדגיש ד"ר ברוש: "הסיכון ממנת הדחף הנוספת הוא ככל הידוע שולי".

ד"ר ברוש הדגיש: "אנחנו משוכנעים שההתפרצות הגדולה של האומיקרון כבר כאן. הזן הזה מסוגל להדביק גם מחוסנים בבוסטר ולכן יש צורך במנה נוספת".

בו זמנית נמשכים המאמצים להרחבת מבצע חיסוני הילדים בני 11-5 בבתי הספר. בעיות לוגיסטיות מונעות לפי שעה את יישום היעד של 500 ניידות חיסונים שיעברו בין כל בתי הספר בארץ. בעוד שיש ישובים, בעיקר מבוססים, שבהם יותר מ-30% מהילדים כבר חוסנו, ביישובי החברה הערבית והחרדית שיעורי ההתחסנות של הילדים הם באחוזים בודדים.

אתמול (ג') הודיע מטה ההסברה למאבק בקורונה כי זוהו עוד 170 מאומתי אומיקרון בישראל ובסך הכל כבר ידוע בבירור על 41, אבל קיים "חשד גבוה" לגבי עוד 807 מקרים של חשיפה לזן הזה של הנגיף שכבר נמצאים בארץ.

מבין 341 המאומתים בוודאות, 95 לא מוגנים אבל 246 קיבלו את כל מנות החיסון. 432 מהם חזרו מחו"ל וכך "ייבאו" את הזן החדש. 119 נדבקו או נחשפו בקהילה בעקבות מגע עם מאומת אחר. 528 מבין המאומתים והחשודים מציגים תסמינים ו-600 מהם א-סימפטומטיים.

בהקשר זה הציג אמש צוות החוקרים של האוניברסיטה העברית ניתוח נתונים ולפיו עלה כי "קיימת סבירות שכבר החלה בישראל התפשטות מהירה של התחלואה בזן אומיקרון. מקדם ההדבקה של המוגנים מעל גיל 60 עדיין גבוה במיוחד. נראה שלא ניתן בשלב זה למנוע את העלייה בגל התחלואה".

במסמך שהועבר לקבינט הקורונה, יחד עם הערכות של מומחים אחרים, ביניהם פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, קובע הצוות: "בהנחת סבירות לגבי סיכויי התחלואה והשפעתו של החיסון עליה, נראה שעומס התחלואה בבתי החולים צפוי במהלך ינואר הקרוב לעבור את שיעור האשפוזים מהגלים הקודמים". עם זאת הוסיפו החוקרים: "התממשות התרחיש הזה תלויה במידע נוסף שיצטבר בשבועות הקרובים. נדרש למקד את המאמצים בהגברת המיגון של אוכלוסיה פגיעה ולחזק משמעותית את מבצע החיסונים". על הדו"ח חתמו  פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית, פרופ' רונית קלדרון מרגלית, פרופ' נדב כץ ופרופ' רן ניר פז.

בתוך כך הודיע המרכז הרפואי סורוקה על מקרה ראשון של מוות מאומיקרון בישראל: בן 65 עם מחלות רקע קשות ורבות שקיבל שתי מנות חיסון עד כה וחלפה חצי שנה מאז קבלת המנה השנייה, אבל לא קיבל את המנה השלישית, והיה מאושפז במשך שבועיים במצב קשה בבית החולים בבאר שבע. להערכת הרופאים, עיקר התחלואה נבע ממחלות הרקע ולא מדלקת הריאות שפיתח כתוצאה מנגיף הקורונה. בדיקת PCR העלתה את החשד להידבקות באומיקרון והן אומתו בריצוף גנטי. תוצאות הבדיקה התקבלו בבית החולים כמה שעות לאחר פטירתו של החולה.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  צט"מ,  ד"ר טל ברוש,  חדשות,  19-COVID