Covid-19 בישראל

מהיום: מאומתי אומיקרון בישראל חייבים בבידוד מחמיר של 14 יום

למרות דיווח של "פייזר" כי הבוסטר מעניק הגנה טובה מפני האומיקרון משרד הבריאות מחמיר נוהל ומחייב מאומתי אומיקרון בבידוד של 14 יום ולא 10

בידוד. אילוסטרציה

החששות מפני התפשטותו הנרחבת של זן הקורונה אומיקרון – לאחר שגם הגיעו דיווחים ממדינות שונות על כך שהוא מתחיל לדחוק בהן את זן הדלתא כזן דומיננטי, ביניהן בריטניה, שממנה הגיע דיווח על יותר מ-1,000 נדבקים חדשים באומיקרון מדי יום, כך שמספר החולים מכפיל עצמו מדי שלושה ימים – פרסם הלילה (בין ד' ל-ה') משרד הבריאות "עדכון נוהל מחלים" שלמעשה מחמיר את הדרישה לבידוד ומאריך את משך הזמן שלה.

החל מהבוקר, מאומת קורונה שזוהה בישראל כחולה בזן אומיקרון חייב להימצא בבידוד במשך 14 ימים ממועד ביצוע הבדיקה הראשונה שעבר שהוכיחה את נשאות הנגיף הזה – ולא 10 ימי בידוד שהיו נהוגים באחרונה בארץ בעקבות זיהוי זני קורונה אחרים. אותו אדם יקבל אישור החלמה רק בתנאי שב-3 הימים האחרונים לתקופת הבידוד לא הופיעו אצלו תסמינים המונעים את מתן אישור ההחלמה.

"עדכון נוהל זה מוחל לאור החשד שמאומתי אומיקרון עלולים להיות מדבקים תקופה ארוכה יותר מזאת שנראתה במקרים של זנים קורונה אחרים", נמסר ממשרד הבריאות. כמו כן נקבע כי מי שהוגדר כמצוי "בחשד גבוה" להיחשב כחולה באומיקרון – במידה שלא יתקבלו תוצאות ריצוף גנטי עד לתום 10 ימי הבידוד יוגדר כמחלים אבל לשם כך יידרש אישור רופא מחוזי.

ממצאים ראשונים ממחקר במעבדה – הבוסטר מעניק הגנה טובה מפני האומיקרון

בתוך כך: פייזר אמנם הודיעה בהצהרה רשמית לתקשורת כי  מממצאים ראשוניים מתוך מחקר מעבדה שערכה העלו כי מנת הבוסטר מעניקה הגנה טובה מפני האומיקרון – לא מעט מומחים בישראל מתחום המחלות הזיהומיות, וירולוגיה והמערכת החיסונית, טוענים שיש להמתין בקביעה נחרצת זאת עד שיתקבלו יותר נתונים. גם הודעת פייזר שעד מארס 2022 תספיק לייצר תרכיב חיסון ייעודי נגד האומיקרון תורמת לגישה הזאת.

פייזר ומפתחת החיסון שלה חברת הביוטכנולוגיה הגרמנית BioNTech, הודיעו כי בדיקות מעבדה העלות שמנת הבוסטר יוצרת אפקט מנטרל נגד וריאנט האומיקרון. "שתי מנות החיסון הראשונות אמנם הביאו ליצירת נוגדנים מנטרלים ברמה נמוכה, אך המנה השלישית הגדילה את רמת הנוגדנים המנטרלים באופן משמעותי, ומי שלא התחסן בה נמצא במצב יותר פגיע", כך הודיעו שתי החברות.

מומחים בישראל מציעים להמתין לקבלת נתונים רבים ומהעולם האמיתי

אלא שבין המומחים בישראל שממליצים להמתין עוד קצת כדי שיצטברו יותר נתונים כך ש"כל השאר הן עדיין ספקולציות": פרופ' גליה רהב מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא", הווירולוג ד"ר אורן קובילר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב וכן פרופ' סיריל כהן מומחים למערכת החיסונית מבר-אילן. שלושתם מסרו תגובתם ל-Ynet.

פרופ' רהב: "אני מחכה לנתונים עם יותר נדבקים כדי להגיד בצורה ברורה. אצלנו עד כה ידוע על 42 מקרים החשודים כי נדבקו באומיקרון. קשה על סמך מספר כה קטן של מקרים להגיע למסקנות והחלטות. בכל מקרה ובלי קשר לאומיקרון – חשוב מאוד לקבל את הבוסטר".  עד כה כ-5 מיליון ישראלים לא קיבלו את המנה השלישית.

ד"ר קובילר: "כרגע הצהרות פייזר מתבססות על ניסויים במעבדה. נדרש אסוף מידע מהעולם האמיתי כדי לדעת אם החיסון אכן יעיל נגד האומיקרון. עדיין קיים חשש שחיסון ייעודי נגד האומיקרון פחות טוב נגד הדלתא – והזן הזה עדיין כאן".

פרופ' כהן: "פייזר לא נותנת מספיק דאטה. היא לא שיתפה אותנו במלוא התוצאות. חסרים אלמנטים שונים בנתונים, להבנתי יש גם הרבה מידע סותר. מה שברור: שתי מנות חיסון אינן מספיקות כדי לנטרל לגמרי את האומיקרון. מנה שלישית עוזרת ומקדמת ההגנה מפניו אבל השאלה היא באיזו מידה. האם זו הגנה חלקית, או טובה מאוד כמו שפייזר טוענת. עדיין אין מספיק נתונים לגבי מידת ההדבקה בין מחוסנים בשתיים או בשלוש מנות. אין  מספיק מידע באשר למידת היעילות של החיסון מפני מחלה קשה. סביר להניח שגם אם יש ירידה בהגנה, עדיין תהיה הגנה חלקית או טובה מפני מחלה קשה".

לעומתם, ראש מערך הקורונה במכבי שירותי בריאות, ד"ר ארנון שחר, חבר בצוות לטיפול במגפות משרד הבריאות, אמר: "הנתונים הראשונים לפיהם החיסון יעיל נגד מחלה קשה גם מול זן האומיקרון, ויעיל בצורה מצוינת למקבלי הבוסטר – מאוד מעודדים"

חוקרים בדרום אפריקה: זיהינו התפצלות בשושלת היוחסין של האומיקרון

עניין נוסף: אתמול דיווח גרדיאן הבריטי כי צוות חוקרים בדרום אפריקה זיהה מה שהם מגדירים "גרסה חמקנית של האומיקרון שיתכן שעלולה לא להתגלות בבדיקת PCR".

הדיווח מבוסס על אתר העוסק בחקר "שושלת היוחסין" הגנטית של הזן הזה, כלומר מפרט את המוטציות שאותרו בו ואת מיקומן בנגיף והרצף הגנטי. עם זאת ברור כי PCR מזהה בכל הבדיקות את נגיף הקורונה, אולם יתכן שבחלק מהמקרים לא יזהה ספציפית את האומיקרון מאחר שעולה הרושם שבזן הזה חלה התפצלות לשני תת-זנים.

"גרדיאן" ציטט את פרופ' פרנסואה באלו (Francois Balloux) מנהל המכון לגנטיקה ב"יוניברסיטי קולג'" בלונדון (UCL). החוקרים סבורים ש"שושלת האומיקרון" המסומנת B.1.1.529 התפצלה לשניים – גרסה אחת של תת-הזן מסומנת עתה BA.1 והאחרת, "החמקנית" BA.2.

החוקרים מדרום אפריקה דיווחו על כך בינתיים לאתר העוסק בדו"חות מחקר שלא עברו ביקורת עמיתים (Medrexiv). הם ציינו כי חלק ממכשירי הבדיקות של PCR מאתרים שלושה גנים בנגיף הקורונה. בזן האומיקרון נראה שינוי גנטי שכונה "מחיקה" בגן הספייק הקשור לחלבון הנגיף. בדיקת ה-PCR מתרגמת בדיקה המכילה את זן האומיקרון. אולם, בגרסה החמקנית החדשה אין אותה "מחיקת גן" המאפשרת לבדיקת ה-PCR לזהות את וריאנט האומיקרון. משמעויות הממצא עדיין לא ברורות ועלתה השאלה האם יהיה צורך בעדכון מכשירי ה-PCR כדי שיתאימו לגרסה החדשה.

במחקר נוסף שנערך בדרום אפריקה ולא עבר ביקורת עמיתים נבדקו דגימות נוגדנים מ-12 אנשים ומשום מה מחברי הדו"ח שגם הוא פורסם ב-MedreXIV, יכולת הנטרול של הנוגדנים אצל מחוסנים בשתי מנות פייזר נמוכה פי 41 כנגד האומיקרון בהשוואה ליכולת הנטרול נגד הנגיף המקורי. במילים אחרות: דגימת הנוגדנים שנלקחה מהמחוסנים הייתה יעילה פחות במניעת הדבקה באומיקרון. דו"ח זה פורסם בכמה כלי תקשורת העולם.

עבודה זו בוצעה במעבדתו של פרופ' Willem Hanekom מהמכון לחקר הבריאות בדרום אפריקה יחד עם עשרות חוקרים ממוסדות אחרים במדינה זאת יחד עם עמיתים מארה"ב, אוסטרליה, וגרמניה. נבדקו 14 דגימות של סרום נוגדנים שניטלו מ-12 אנשים, בהם 7 מחוסנים בשתי מנות חיסון פייזר וחמישה מחלימים שחוסנו במנה אחת. דגימות הנוגנדים נלקחו מהמשתתפים 39-10 ימים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה או הראשונה אצל המחלימים). נמצא כי הנוגדנים המונעים הדבקה נמצאו יעילים פחות מול האומיקרון בהשוואה לנוגדנים כנגד הנגיף המקורי. אצל המחלימים שחוסנו במנה אחת נצפתה תגובה טובה יותר מול הווריאנט הזה. גם עבודה זאת סופגת ביקורת מצד חוקרים בארץ.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  בידוד,  חברת "פייזר",  בוסטר,  פרופ' גליה רהב,  ד"ר אורן קובילר,  פרופ' סיריל כהן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.12.2021, 09:36

אם ככה, אז שמאומתי רינו וירוס יבודדו ל-21 יום.
ואין פוצה פה

אנונימי/ת
10.12.2021, 13:18

די כבר לדיקטטורה הפשיסטית הרפואית. חולי נפש. תשחררו כבר