מחקרים

הקלה בתסמיני תחלואה בקורונה במטופלים עם דלקת עור אטופית שטופלו עם דופילומאב

מטופלים עם דלקת עור אטופית אשר טופלו עם דופילומאב חוו פחות תסמיני קורונה

חולת קורונה. אילוסטרציה

עם פרוץ מגפת הקורונה, חשוב להבין את האימפקט של תרופות אימונומודולטוריות על חומרת התחלואה בנגיף בייחוד במטופלים עם מחלות דלקתיות הכוללות בין היתר דלקת עור אטופית. ההנחה הרווחת כיום היא שדלקת מסוג I מביאה לשליטה בזיהומים ויראליים, וכמו כן ישנה רגולציה על רמות ה-Th1/Th2. לכן, שיערו החוקרים כי שליטה בדלקת מסוג II באמצעות אנטגוניסט לרצפטור ל-IL-4, דופילומאב, במטופלים עם דלקת עור אטופית בינונית עד חמורה יכולה לייצב את ציר ה-Th1/Th2 ובכך להוביל להקלה על תסמיני תחלואה ב-COVID-19.

במסגרת המחקר נכללו ברשם 1,237 מטופלים עם דלקת עור אטופית בינונית עד חמורה שקיבלו טיפול במחלקה הדרמטולוגית ב- Icahn School of Medicineב-Mount Sinai. מטופלים נסרקו לסימפטומים הקשורים ל-COVID-19 ולאחר מכן קיבלו ציון חומרה של התסמינים (אסימפטומטי – 0; פטאלי – 5). את הציונים השוו החוקרים בין 3 קבוצות טיפול הכללו טיפול עם דופילומאב (632 מטופלים), טיפולים סיסטמיים אחרים (107 מטופלים) וללא טיפול או טיפול  מצומצם (498 מטופלים). תקנונים למאפיינים הדמוגרפיים ומשתני תחלואה נלווית התבצעו באמצעות רגרסיה לוגיסטית.

תוצאות המחקר הדגימו כי הקבוצה שטופלה עם דופילומאב התיגה היארעות וחומרת סימפטומים פחותות של COVID-19 בהשוואה לשתי קבוצות הטיפול הנוספות. עוד נמצא כי למטופלים שטופלו עם דופילומאב היה סיכון מופחת לחוות תסמינים בינוניים עד חמורים בהשוואה למטופלים שטופלו עם טיפול סיסטמי (p=0.04) וקבוצת הטיפול המוגבל או ללא טיפול (p=0.01). אפקט זה הודגם בכל העוקבה וכן בתת קבוצה של מטופלים שאומתו עם COVID-19 או עם סיכון גבוה לחשיפה.

מחקר זה מראה כי מטופלים עם דלקת עור אטופית אשר טופלו עם דופילומאב חוו פחות תסמיני COVID-19, וסימפטומים חמורים פחות בהשוואה לטיפולים סיסטמיים וטיפולים מצומצמים או היעדר טיפול. ייתכן ותוצאות אלה מדגימות כי המודולציה על Th2 באמצעות דופילומאב יכולה להוות גורם מגן מפני תגובה אנטי-ויראלית אימונית במטופלים עם דלקת עור אטופית.

מקור:

Ungar B. et al. The Journal of Allergy and Clinical Immunology (2021). https://doi.org/10.1016/j.jaip.2021.10.050

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת עור אטופית,  19-COVID,  Th2,  דופילומאב
תגובות