COVID-19 בישראל

הערכה: בתוך כעשרה ימים יחל מבצע החיסונים לגילאי 11-5 בישראל

בשבוע הבא יבחנו ועדת החיסונים והצט"מ את אישור ה-FDA למתן החיסונים לבני 11-5 | התלבטות במערכת הבריאות כיצד לשכנע הורים להסכים לחיסון ילדיהם

חיסון ילדים. צילום:שאטרסטוק

ה-FDA צפוי לתת היום (ג') אישור לחסן בני 11-5 בחיסון לקורונה במינון של 10 מיקרוגרם, שליש מהמינון הניתן לבני 12 ומעלה. מזכיר הצט"מ (צוות טיפול במגיפות), ד"ר טל ברוש מ"אסותא", העריך כי ייתכן שבתוך כעשרה ימים יחל מבצע החיסונים לגילאים הללו בישראל – קבוצת הגיל המהווה 11% מאוכלוסיית ישראל, בערך מיליון ילדים. הדיון הראשון בצט"מ ובוועדת החיסונים, דיווח הבוקר (ג') עידו אפרתי ב"הארץ", יתקיים בשבוע הבא ומשתתפיו יבחנו את אישור ה-FDA.

לקראת מבצע חיסוני הילדים נבדקה בסקרים שונים שנעשו באחרונה בישראל,  מידת ההיענות הצפויה מצד הורי הילדים. לפי תוצאות סקר שנערך ב"מאוחדת" בקרב 680 הורים לבני 11-5, הוברר ש-48% ממשתתפיו יחסנו את ילדיהם, 29% עודם מתלבטים או חושבים שלא יחסנו, בשלב זה, 23% הצהירו בוודאות שאין להם כוונה לחסן את הילדים ו-60% ציינו שאם יוצגו ממצאי מחקרים בדבר בטיחות החיסון ומלוא המידע על תופעות הלוואי, הדבר יסייע להם לקבל את ההחלטה.

מבין אלה שהצהירו שאינם מתכוונים לחסן את ילדיהם, 37% ציינו שזה נובע מחשש מפגיעה עתידית בבריאות הילדים, 18% ציינו שחסר להם מידע על יעילות ובטיחות החיסון, 11% ציינו שאינם רוצים שילדיהם יהיו בין הראשונים להתחסן ו-7% שהם מעדיפים שילדיהם יחלו וכך יתחסנו באופן טבעי.  2% הצהירו שהם מתנגדי חיסונים באופן עקרוני. 60% מההורים שהתחסנו ונטלו חלק בסקר מתכוונים לחסן את ילדיהם, ו-100% מההורים שלא התחסנו בעצמם לא מתכוונים לחסן את הילדים.

מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף הסיעוד ב"מאוחדת", שהובילה את הסקר: "דווקא עכשיו, כשהתחלואה לא גבוהה, חשוב להקדים ולחסן את הילדים כדי למנוע או להקטין ככל שניתן את הגל הבא. הסקר נועד לברר מהם החסמים אצל ההורים שעודם מתלבטים אם לחסן או לא את ילדיהם. 36% ממשתתפי הסקר ציינו שיתייעצו עם רופא הילדים שלהם ו-23% שהם מחכים לראות ולקרוא דיווחים בתקשורת על השפעת חיסוני הילדים".

מהסקר עולה כי מערכת הבריאות תידרש למסע הסברה נרחב בכל אמצעי התקשורת ובשיתוף רופאי הילדים כדי להביא כמה שיותר הורים לבני 11-5 לקבל את ההחלטה שמוטב שיחסנו את הילדים.

סקר עמדות שבוצע בתחילת החודש על ידי ד״ר ליאורה שמואלי מהתכנית לניהול מערכות בריאות ובריאות הציבור במחלקה לניהול באוניברסיטת בר אילן, בקרב 894 הורים לבני 11-5, העלה ש-57%  הביעו נכונות לחסן את ילדיהם; 66% הביעו חשש מבטיחות החיסון, 61% חוששים מתופעות הלוואי של החיסון, 57% אמרו כי להערכתם הניסויים הקליניים בחיסון ואישורם בוצעו מהר מדי ומסיבות פוליטיות.

פרופ' חגי לוין, שחזר לכהן בתפקיד יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, סבור כי "גם אם יאושר מתן החיסון על ידי ה-FDA לא הייתי רץ קדימה בעת הזאת למבצע חיסון אגרסיבי, אבל יש לתמרץ ולעודד עוד ועוד אנשים לקבל את החיסון".

בימים האחרונים, נוכח "התכווצות" הגל הרביעי בישראל וירידה עקבית ומתמשכת מדי יום ברמת התחלואה כפי שהיא באה לידי ביטוי בדיווחי משרד הבריאות מדי בוקר, יוכלו אנשי המקצוע במערכת הבריאות לקיים דיון מעמיק יותר בנושא חיסוני הילדים, ולקיים בדיקה ממושכת יותר כדי להגביר את אמון הציבור במערכת. קופות החולים ממתינות לקבל הנחיות לביצוע מבצע החיסונים.

מתחילת המגיפה ועד אמצע אוקטובר אושפזו בישראל 2,660 ילדים שחלו בקורונה, מהם 398 עם מחלה בינונית, קשה או קריטית ובקבוצת הגיל 5–11 דווחו 31 מקרי תחלואה קשה וקריטית ושלושה מקרי מוות.

ד"ר ברוש אמר ל"ידיעות אחרונות" שעל ההורים לדעת כי "בסוף, הילד שלהם כמעט בוודאות יידבק בנגיף הקורונה, אם לא בגל הנוכחי אז בגל הבא או זה שלאחריו, אבל עדיף בכל מקרה שכאשר יחלה יהיה כבר מחוסן על מנת שהמחלה תהיה קלה". עוד אמר כי הניסיון העלה שהילדים שמפתחים מחלה קשה הם בדרך כלל עם בעיות רקע שונות, ביניהן עודף משקל קיצוני. ד"ר ברוש מסר כי עד כה ידוע שכ-150 ילדים בישראל לקו בתסמונת PIMS - "אירוע נדיר אבל לא אולטרה-נדיר", כך הגדיר זאת. ב"אסותא היו עשרה מקרים כאלה ושניים חוברו לאקמו, אבל החיסון מונע PIMS. גם העובדה שיש ילדים המראים סימנים של לונג-קוביד – בעיות תפקודיות שונות, עייפות, חוסר ריכוז בלימודים – כל זה משחק דווקא לטובת מתן החיסון לילדים".

הבוקר דווח בארה"ב שגם ניסוי שערכה "מודרנה" בתרכיב שלה בקרב בני 11-6, שקיבלו מינון נמוך מזה שניתן לבני 12 ומעלה, הציג תוצאות חיוביות בבטיחות וביעילות.

נושאים קשורים:  ילדים,  חיסונים,  חיסון ילדים,  ד"ר טל ברוש,  פרופ' חגי לוין,  19-COVID,  סקר,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
27.10.2021, 12:22

תאפשרו כבר למי שרוצה לחסן את ילדיו, חבל על הזמן

אנונימי/ת
27.10.2021, 19:16

תאפשרו כבר לחיות למי שלא רוצה לחסן את ילדיו, חבל על הזמן

אנונימי/ת
27.10.2021, 23:35

מה שלא יהיה תשאירו את החיסון לבחירה חופשית כמו שהיה עד היום. חיסון בכפייה כמו שיש אצל המבוגרים פשוט לא יעבוד. ונא לא להגיד לי שאין כפיה. חרם והחרדה חברתית זו כפייה!
בכל פרוצדורה יש סיכון אין הגיון לסכן ילד כדי להגן על סבא.
אם שלוש מנות שנתת לסבא לא מגנות עליו אז החיסון חסרת תועלת!