COVID-19 בישראל

הערכת מומחים: תת אבחון וגם תת דיווח על תסמיני לונג קוביד בילדים

קוצר נשימה, כאבים בחזה, כאבי שרירים וראש, עייפות וקשיי ריכוז, פגיעה בזיכרון והחמרה של טיקים - במרכז שניידר מטופלים עתה כ-150 ילדים הסובלים מתסמיני קורונה מתמשכת ורשימת ההמתנה עוד ארוכה

ילדה באשפוז. אילוסטרציה

מומחים העוסקים בעיקר בטיפול בילדים שחלו בקורונה מודאגים מתת אבחון של Long Covid. בדיווח הבוקר (א') של עידו אפרתי ב"הארץ" צוטטה, בין השאר, ד"ר ליאת אשכנזי-הופנונג, מומחית למחלות זיהומיות ומנהלת המרפאה לטיפול בהשפעות ארוכות הטווח של הקורונה במרכז שניידר לרפואת ילדים, כי עתה מטופלים בה כ-150 ילדים וברשימת ההמתנה המתארכת יש עוד 100.

"ההמתנה נמשכת לעתים יותר מחצי שנה והתסמינים ארוכי הטווח של הלונג קוביד בקרב ילדים שחלו בקרונה ולכאורה החלימו הם, בין היתר, קוצר נשימה, כאבים בחזה וכאבי שרירים וראש, עייפות וקשיי ריכוז, פגיעה בזיכרון והחמרה של טיקים אצל ילדים שסבלו מכך קודם לכן. נצפתה פגיעה במערכת העיכול, אובדן חוש טעם וחוש ריח, ירידה במשקל ונשירת שיער. כ–60% מהילדים הסובלים מהתסמינים מדווחים על פגיעה בתפקוד היומיומי כתוצאה מכך", אמרה ד"ר אשכנזי-הופנונג.

"אנחנו רואים ילדים שמגיעים עם חסכים תזונתיים משמעותיים. יש ילדים שמריחים ריח שרוף או שטעם האוכל שהיה מוכר להם השתנה לגמרי. התופעה השכיחה מובילה לבררנות במזון ולירידה במשקל. רואים, בין היתר, מחסור בברזל שמחמיר את התשישות, אי סבילות למאמצים. התסמין הנפוץ ביותר: קוצר נשימה הפוגע בתפקוד במאמץ. לפחות אצל שליש מהילדים הסובלים מהבעיה אין אסתמה ברקע. הם מגיבים טוב למרחיבי סמפונות והמשאפים עזרו לחלקם. טיפולי פיזיותרפיה בכאבי השרירים משפרים את הנשימה".

לדבריה, כל התסמינים הללו הם בגדר "המשך רציף של מחלה חריפה. יש ילדים שאינם מסוגלים ללכת אפילו חמש דקות. אצל חלק נכבד מהם נראית הפוגה של חודש-חודשיים מאז תום האשפוז ואז מופיעים תסמינים לונג-קוביד. השיפור חל לרוב לאחר רק לאחר כמה חודשים".

המעטפת הטיפולית כוללת גם תמיכה פסיכולוגית כנגד פוסט טראומה וחרדה, טיפולים תרופתיים, בדיקות לב, טיפול בהפרעות שינה. אצל 15% מהילדים שטופלו במרפאה ב"שניידר" לא נמצאו נוגדנים אף על פי שהיו חיוביים בבדיקות PCR. המשמעות: ככל הנראה הם נמצאים בסיכון להידבק שוב במחלה, בשל דעיכת הנוגדנים.

הרופאים המטפלים סבורים שההשפעות ארוכות הטווח של קורונה גדולות יותר משיעור מקרי האשפוז של הילדים. בכמה מחקרים שנעשו עד כה בישראל ובעולם מצביעים על שכיחות של 4% עד 14% בקרב ילדים שנדבקו בנגיף. סקר שערך משרד הבריאות, בו השתתפו 13 אלף ילדים שחלו בקורונה, מצא כי 11.2% מהם סבלו מתסמין אחד לפחות לאחר שהחלימו, ובין 1.85% ל–4.6% נותרו עם תסמינים גם כעבור חצי שנה. עם זאת ההערכה שיש תת אבחון ואולי גם תת דיווח של התופעות הללו.

בפאנל מומחים שהתקיים אתמול (שבת) באולפן ערוץ 12 הצביע בין היתר פרופ' צבי פרידלנדר, רופא מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה, מייסד ומנהל פנימית ד' ב"הדסה עין כרם", כי מסתמן שיש "תת דיווח לגבי תופעות הלוואי הקשורות בחיסון לקורונה".

נושאים קשורים:  פרופ’ צבי פרידלנדר,  קורונה,  Long COVID,  ד"ר ליאת אשכנזי-הופנונג,  חדשות,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2021, 09:38

כל הכבוד! ומה עם התת אבחון ותת דיווח של מיוקרדיטיס לאחר חיסון? כנראה שאין תת דיווח ותת אבחון של סיבוכי החיסון לקורונה. לכן, לא בודקים וכמובן אין "הערכת מומחים" בנושא

11.10.2021, 13:41

לגמרי

11.10.2021, 21:59

חשוב להפיץ אצל המורים והגננות
כי האמא (האבא לא הורה לפי האמא והמדינה) לא שמה לב לכלום.

11.10.2021, 22:58

מתים להזריק את מלאי החיסולים לילדים יימח שמכם!!
לא יהיה!!!!
דיקטטורה במיטבה!!
שקרנים עלובים!!