COVID-19 בישראל

מי יקבל מנת חיסון שלישית נגד נגיף הקורונה?

על אף שמנת הדחף עדיין לא נכללת בהתוויה של "פייזר" ונבדקה במסגרת מחקר מצומצם בלבד, גורמי מקצוע במשרד הבריאות סבורים שנצבר כבר די מידע כדי לאפשר את המהלך במדוכאי חיסון ובקשישים

חיסון לקורונה. צילום: מאיר ועקנין/ פלאש 90

צוות הטיפול במגפות (צט"מ) במשרד הבריאות אמור לדון היום (א') על אפשרות של מתן מנת דחף שלישית, בוסטר, למדוכאי חיסון וגם לקשישים, בהתאם למחלות הרקע שלהם.

הבוקר מסר המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, בראיון לשרית רוזנבלום מ"ידיעות אחרונות", כי ייתכן שכבר בסוף ספטמבר-תחילת אוקטובר, או לכל המאוחר בתחילת 2022, יוזמנו בשלב ראשון מבוגרים לקבל מנת חיסון שלישית נגד קורונה בהנחה שלקראת זאת יצרנית החיסונים פייזר גם תשכלל את החיסון הקיים כדי לתת מענה לגירסת דלתא של הנגיף (הזן ההודי).

קודם לכן נמסר בערוץ 11 כי מתן המנה השלישית עדיין אינו נכלל בהתוויה של "פייזר". עד כה נשקל הדבר רק במסגרת מחקר מצומצם. אלא שחלק מגורמי המקצוע במשרד הבריאות סבורים שנצבר כבר די מידע כדי לאפשר את המהלך שלא במסגרת מחקר. מאז החל מבצע החיסונים, מחקרים שונים הצביעו על יעילות פחותה, במידת מה, של תרכיב החיסון הניתן עתה בשתי מנות כשמדובר באוכלוסיות עם דיכוי חיסוני כמו מושתלי איברים וחולים אונקולוגים.

במהלך השבוע תיתכן גם ישיבה של שרי "קבינט הקורונה" כדי לבחון הטלת הגבלות שונות, בהתאם לתמונת המצב העדכנית על מימדי התחלואה. הסוגיה העיקרית: האם לחדש את הגבלת ההתקהלויות.

פרופ' לוי ציין בראיון כי בקרב המאומתים החדשים שאובחנו בימים האחרונים 50%-40% מחוסנים לצד קשישים בגילאים גבוהים שטרם חוסנו וחלקם אף אושפז.

כן דווח בחדשות כאן 11 על חמישה אנשי צוות רפואי, מחוסנים, ממחלקה אחת בבית החולים בילינסון שנדבקו בקורונה. מצבם קל והם בבידוד ביתי. באותה מחלקה היה מאומת אחד בקרב מאושפזים. מתבצעת חקירה כדי לברר אם אנשי הצוות נדבקו מהמטופל או להפך. בשבוע שעבר התגלו 12 מאומתים בקרב צוותים של בתי חולים כלליים.

בעקבות המקרה חזר "בילינסון" לנוהל שהיה נהוג בשיא התחלואה: לדגום את כל המטופלים המגיעים למיון, כולל מחוסנים. גם נושא זה ייבחן במשרד הבריאות לקראת הנחיה גורפת לשוב לנוהל כזה.

גורמי המקצוע במשרד הבריאות מציעים להשתמש בחיסוני "מודרנה" החל מ-10 ביולי עבור בני 18 ומעלה מאחר שהחל ממועד זה יישארו במלאי בישראל כמה מאות אלפי מנות חיסון של "פייזר" ורק באוגוסט או בתחילת ספטמבר יגיע לארץ משלוח נוסף. חיסוני "מודרנה" עדיין לא קיבלו אישור שימוש של ה-FDA לבני 18-12 אולם זה אמור, ככל הידוע, להינתן לחברה בקרוב. נוכח זאת קיבלו קופות החולים הנחיה שלא לקבוע תורים לחיסוני "פייזר" לאחר 9 ביולי או להקדימם.

בסוף השבוע הודיע משרד הבריאות שעד כה מעל 100 אלף בני 15-12 בישראל כבר חוסנו בעקבות מסע ההסברה המתבצע עתה. פרופ' לוי אמר שהיעד שקבע משרד הבריאות "להגיע ל-60%-50% ואפילו 70% מאוכלוסיית גיל זאת".

נושאים קשורים:  מנת בוסטר,  חיסון פייזר,  חיסון מודרנה,  נגיף הקורונה,  19-COVID,  פרופ' חזי לוי,  חדשות
תגובות
06.07.2021, 19:48

עצוב (וכבר לא מפתיע) לראות כיצד מערכת הרפואה מוותרת, שוב ושוב, על הכלי החשוב ביותר לבדיקת תועלת-בריאותית-כוללת של טכנולוגיות רפואיות: ניסוי מבוקר הקצאה אקראית שמתוכנן מראש לבדוק השפעה על ארועי-בריאות-כלליים (שיעור-תמותה / פניות למיון -מכלל-הסיבות)