COVID-19 בישראל

ישראל חתמה על הסכם לרכישת חיסוני "פייזר" נוספים עד סוף 2022

תרכיבי החיסון שיגיעו לישראל במהלך 2022 בעלות כוללת של כ-1.6 מיליארד שקל ישמשו כמנת בוסטר לטיפול יעיל יותר נגד הוריאנטים של נגיף הקורונה שאותרו לאחרונה

משרד הבריאות ולשכת ראש הממשלה הודיעו אמש (ב') כי נחתם הסכם עם החברות פייזר ומודרנה לרכישת מיליוני מנות חיסון נגד קורונה שיספיקו עד סוף 2022.

ההודעה הרשמית לא מציינת את כמות מנות החיסון אבל מדגישה שמדובר ב"אופציית רכישה" של מנות החיסון הנוספות לאלו שכבר נרכשו. הכוונה היא שהתרכיבים שיגיעו לישראל, בעיקר במהלך 2022, יתאימו לטיפול יעיל יותר גם כנגד הוריאנטים השונים של הנגיף שאותרו לאחרונה.

ההסכם הוא לרכישת 18 מיליון מנות בעלות כוללת של כ-1.6 מיליארד שקל – מזה תשעה מיליון מנות בעלות של כ-1.1 מיליארד יירכשו מ"פייזר" ועוד כתשעה מיליון מנות מחברת מודרנה שטכנולוגיית התרכיב שלה, המבוססת על mRNA, זהה לזו של "פייזר". "מודרנה" אמורה לספק לפי הסכם קודם עוד שישה מיליון מנות חיסון.

הבוקר דווח בערוץ 12 כי ההסכם לאספקה עתידית של חיסונים לישראל הוא של כעשרה מיליון מנות מ"פייזר" ועוד חמישה מיליון מ"מודרנה" שטרם הגיעו לארץ. החברות התחייבו לספק חיסון עדכני ביותר וגם אפשרות לפרוס שת האספקה במידת הצורך עד סוף 2023.

ההסכם על תוספת זאת של רכש מנות החיסון "תבטיח את המשך ההתמודדות הטובה של ישראל עם הקורונה לפחות עד סוף שנת 2022", נאמר בהודעה המשותפת למשרד הבריאות וללשכת ראש הממשלה.

ההערכה היא שמנות החיסון הנוספות מיועדות בעיקר לשמש כ"בוסטר" – מנת דחף שלישית – ולא כדי לזמן את אזרחי ישראל לקבל שוב שתי מנות. ה"בוסטר" מיועד לשיפור ההגנה מפני הנגיף.

משרד הבריאות מסרב לחשוף לציבור מידע על מלאי החיסונים שכבר נמצא בישראל ובכמה השתמשו עד כה. ההערכה היא שנעשה שימוש ב-10.3 מיליון מנות, שתיים עבור כל ישראלי. בסך הכל חוסנו כחמישה מיליון ישראלים בשתי המנות.

עם זאת, הרכש הנוסף גם יאפשר לחסן בני 16-12 וייתכן שגם צעירים יותר לאחר שה-FDA יעניק את האישור הנדרש לשם כך. ככל הידוע, כ-200 אלף ישראלים בני 50 ומעלה טרם חוסנו ועבורם יש במלאי מספיק תרכיבים. אוכלוסיית בני ה-16-12 מונה כ-600 אלף איש. כן נדרשים חיסונים משלימים עבור מחלימים והם מקבלים מנת חיסון אחת ולא שתיים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  פייזר,  חברת מודרנה,  חדשות,  19-COVID
תגובות