COVID-19 בישראל

מחקר: תסמיני הקורונה נמשכים גם חצי שנה לאחר ההחלמה

מחקר ישראלי מצא: כמחצית ממחלימי הקורונה מתלוננים על לפחות תסמין אחד של המחלה לאחר חצי שנה | התסמינים השכיחים ביותר: עייפות, קשיי נשימה ושינויים בחוש הטעם והריח

תסמיני מחלת הקורונה. אילוסטרציה

במחקר ישראלי שעקב במשך חצי שנה אחרי 103 חולי קורונה בני 18 ומעלה שנענו להשתתפות במחקר והיו במצב קל-מתון ולא אושפזו עקב מחלתם, נמצא כי 46% מהם חווים לאחר ההחלמה לפחות תסמין אחד המאפיין את המחלה. בחלק ממשתתפי המחקר, שהתבסס על ראיונות טלפוניים עם המחלימים, התסמינים שחוו הופיעו חצי שנה לאחר שנקבע כי החלימו, כמה מהם היו תסמינים חדשים. התסמין השכיח ביותר עליו התלוננו שממנו את סובלים היה עייפות עד כדי תשישות וכן שינויים בחוש הריח והטעם וקשיי נשימה.

ממצאי המחקר, שעבר עבר ביקורת עמיתים, התפרסמו השבוע ב-Clinical Microbiology and Infection. את צוות המחקר הובילה פרופ' מאשה ניב מהמכון לביוכימיה, מזון ותזונה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, המנהלת מעבדת מחקר כימי לזיהוי מולקולות בחושי הטעם והריח. שאר חברי הצוות היו מהפקולטה לרפואה ו"הדסה הר הצופים" בירושלים. פרופ' ניב נחשבת לאחת החוקרות הבודדות בישראל העוסקות בחוש הטעם והיא ציינה שיש עליו מחקר מועט יחסית בהשוואה לחוש הריח.

התסמינים של אובדן חוש טעם וריח היו בין השכיחים ביותר בתלונותיהם של חולי קורונה ואלה המשיכו להתבטא אצל רבים מהם גם לאחר שהוכרזו כמחלימים מבחינה קלינית.

החוקרים גייסו את משתתפי המחקר במארס ובאפריל 2020, חודשי הגל הראשון של מגיפת הקורונה בישראל. הם נשאלו בראיונות טלפוניים לגבי רשימה ארוכה של סימפטומים ונתבקשו לציין סימפטומים נוספים שלא נכללו ברשימה. המעקב נמשך עד לסיום הופעתם של הסימפטומים, ואחרי חצי שנה חזרו החוקרים לכולם כדי לברר את מצבם פעם נוספת. אחרי חצי שנה נענו לראיונות 99 מבין הנבדקים המקוריים.

רובם (38%-45%) חוו כאבי ראש, כאבי שרירים, שיעול יבש כתסמיני המחלה בעת שחלו. שינויים בטעם ובריח הופיעו אצלם לאחר שאובחנו כחולים, בין 3.9 ימים ל-5.7 ימים בממוצע. אחדים חשבו שהבריאו אבל לאחר כמה חודשים הופיעו תסמינים חדשים שלא חוו קודם לכן.

23 השיבו לחוקרים אחרי חצי שנה כי הם עדיין חווים עייפות עד תשישות ומתוכם ל-17 זה היה תסמין חדש והם דיווחו עליו למרות שלא נשאלו לגביו באופן יזום. קשיי נשימה הופיעו עדיין אצל שמונה מהנשאלים ושישה מהם דיווחו שהיה תסמין חדש. שישה דיווחו על בעיות בזיכרון גם לאחר חצי שנה וגם הם ציינו שזו תופעה שלא חוו בעת מחלתם.

המחקר גם בחן אילו תסמינים הופיעו לפני האחרים: עבור רוב הנשאלים הסימפטומים הראשונים היו כאב ראש (44%), חום (41%), כאבי שרירים (39%) ושיעול יבש (38%), ורק בשלב השני הם דיווחי על אובדן חוש טעם וריח.

כן בחן המחקר את משך הופעת התסמינים והממצאים היו שאצלם רובם בתקופת המחלה הם חלפו בתוך שלושה שבועות: התסמין שחלף הכי מהר היה חום, שנמשך בין 5.8 ל-8.6 ימים בממוצע (זמן חציוני). התסמין הממושך ביותר היה אובדן, עיוות ושיבוש בחוש הטעם והריח - 17.2 עד 19.7 ימים עד שחלף. עם זאת, בנושא שיבוש הטעם והריח נמצא שאצל 10%-15% מהמחלימים בעיה זאת לא נפתרה גם אחרי 200 יום.

פרופ' ניב אמרה בהקשר זה ל"דה מרקר": "רוב האנשים בכל זאת יוצאים מזה. אבל חשוב לאנשים שחלו לדעת מה צפוי להם, גם אם לא ידוע כמה זמן יסבלו מאותם תסמינים. ידוע מכבר שלפעמים יש פגיעה פוסט ויראלית מנגיפים אחרים ונדרש זמן עד שהבעיה נעלמת".

נושאים קשורים:  תסמיני קורונה,  פוסט קורונה,  חדשות,  מחקר ישראלי,  19-COVID,  פרופ' מאשה ניב
תגובות
אנונימי/ת
20.02.2021, 20:52

כמה נבדקים במדגם חצי שנה אח"כ?