COVID-19 בישראל

משלוח ממנות החיסון של "מודרנה" צפוי להגיע לישראל עוד החודש

"מודרנה" תספק שישה מיליון מנות חיסון לישראל | ב"פייזר" הבהירו: יש לתת את מנת החיסון השנייה במועד שנקבע ואין ראיה לכך שהחיסון יעיל אחרי 21 יום ללא מנת החיסון השנייה

תרכיב החיסון נגד נגיף הקורונה של חברת מודרנה. צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות מודרנה הודיעה הלילה (ג') כי המשלוח הראשון של תרכיב החיסון שלה לישראל צפוי להגיע עוד החודש. עד כה אישרו את מתן החיסון של "מודרנה" ארה"ב וקנדה והחברה מסרה שגם משרד הבריאות בישראל אישר את מתן התרכיב, אבל רשמית המשרד טרם פרסם הודעה על כך. על פי ההסכם של ישראל עם חברת מודרנה, יסופקו ממנה שישה מיליון מנות חיסון במהלך כל 2021 עבור שלושה מיליון מתחסנים.

הבוקר הפיץ משרד הבריאות הודעה לפיה עד כה כ-1,370,000 ישראלים התחסנו כבר במנת החיסון הראשונה מבין שתיים של "פייזר" ואתמול חוסנו 145,684 (עד השעה 23:00) – מהם 111.6 אלף על ידי קופות החולים ו-14.3 אלף בבתי החולים.

מסד הנתונים הבינלאומי העוקב אחרי מבצע החיסונים במדינות השונות דיווח הבוקר כי עד אמש התחסנו 13 מיליון אנשים בכל העולם במנת החיסון הראשונה כאשר בארה"ב חוסנו כבר 4.56 מיליון, בסין (בתרכיב מקומי) 4.5 מיליון ובישראל (נכון ל-3 בינואר) 1.22 מיליון. נכון לבוקר זה (ג') ישראל עדיין מובילה ב"מירוץ" עם 14.14% מכלל האוכלוסיה שהתחסנו כבר לעומת בחריין במקום השני - 3.62%.

"פייזר" הבהירה אמש בהודעה רשמית שהופצה דרך סוכנות החדשות הבינלאומית רויטרס כי אין ראיה לכך שהחיסון יעיל אחרי 21 יום ללא מנת החיסון השנייה. כמו כן הזהירה שאין לתת את מנת החיסון השנייה במועד מאוחר יותר מ-21 יום מקבלת המנה הראשונה.

"הבטיחות והיעילות של החיסון לא הוערכה במקרים של שינוי במועד מתן המנות ורוב הנבדקים בניסוי קיבלו את המנה השנייה במסגרת חלון הזמן שנקבע", נאמר בהודעת "פייזר" ושותפתה בפיתוח תרכיב החיסון, חברת הביוטכנולוגיה הגרמנית ביונטק.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, דחה את הצעת המשנה שלו, פרופ' איתמר גרוטו, לעכב את מתן המנה השנייה לפרק זמן מסוים כדי לחסן יותר אנשים במנה הראשונה, עד להגעת שאר המשלוחים מ"פייזר" שמתעכבים עתה. גרוטו, כזכור, הציע לבחון את המודל שהונהג בבריטניה שאיננו תואם את פרוטוקול הניסוי של "פייזר".

בחודש שעבר הודיע ה-FDA, בעת שהוענק האישור לחיסונים שפיתחו "מודרנה" ו"פייזר", כי הם מספקים הגנה חזקה מפני הנגיף ולא התגלו תופעות לוואי חמורות בפיתוחו.

בעקבות ההאטה המסתמנת בקצב הגעת מנות החיסון הנוספות של "פייזר" לישראל, מבצע החיסונים בישראל צפוי להתמקד מהשבוע הבא במתן מנת החיסון השנייה. בשלב זה לא ידוע אם קופות החולים ובתי החולים יוכלו לחסן מתחסנים חדשים, אבל משרד הבריאות דבק בגירסתו שהוא משקיע מאמצים להקדים לאמצע ינואר את משלוח החיסונים של "פייזר" המתוכנן לנחות בישראל בתחילת פברואר.

בנוסף, אמורה ישראל לקבל גם כעשרה מיליון מנות חיסון של "אסטרהזניקה" ואוניברסיטת אוקספורד.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  פייזר,  חברת מודרנה,  אסטרהזניקה,  19-COVID
תגובות