דעות

נתניהו נכח בישיבה לקידום הבריאות בפריפריה! חבלי משיח או בחירות?

האם התעניינותו של ראש הממשלה מהווה שינוי בתפיסת העולם כלפי מערכת הבריאות או שזהו רק האות לכך שהתחילה מערכת בחירות נוספת

"ב-12 שנות כהונתו של נתניהו אפשר לקבוע בוודאות כי הלך ונרמס כבוד האדם בכל אתר ואתר במערכת הבריאות". צילום: פלאש 90

נפעמתי לשמוע שראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בישיבת ועדת המשנה לקידום הבריאות בפריפריה. ההתרגשות היתה גדולה כי בעשור האחרון בתקופת כהונתו אמנם עלה תקציב הבריאות נומינלית אולם ריאלית הצטמצם משמעותית בשל אי התאמתו לגידול באוכלוסיה ולהזדקנותה - אותו ראש הממשלה, שכיהן לעתים גם כשר הבריאות, מביע סוף סוף עניין במערכת הבריאות ולא רק תחת נושא הקורונה.

ב-12 שנות כהונתו של נתניהו אפשר לקבוע בוודאות כי התארכו התורים לרופאים מומחים בעשרות אחוזים ויותר, גדלה הצפיפות בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז, עלה מספר החודשים בשנה בהם אושפזו חולים במסדרונות בתי החולים והלך ונרמס כבוד האדם בכל אתר ואתר במערכת הבריאות. זכויות רבות יש לראש הממשלה, אך אין ספק שמצבה של מערכת הבריאות אינה אחת מהן.

אולי, סוף סוף, תתגייס המערכת ותכין תכנית רב שנתית למערכת הבריאות שתתווה את מסלול תפקודה בעשר השנים הקרובות

אז אולי הגעתו של ראש הממשלה לדיון בוועדה הדנה במצב מערכת הבריאות מבטאת הכרה בצורך לשנות את התייחסות הממשלה למערכת זו? אולי  יוגדל תקציב התוספת לסל התרופות ל-750 מיליון שקל לשנה? אולי יוקמו עוד שני בתי החולים ויורחבו הקיימים כדי שלכל חולה תהיה מיטה בתוך חדר במהלך כל השנה? אולי יוזרמו למערכת עוד תקני רופאים ואחיות ויתווספו תורנים ואחיות בשעות הערב והלילה, כדי להקל על העומס הבלתי אפשרי איתם מתמודדים הצוותים?

אולי נתחיל לטפל בקשיים הרגשיים של הצוותים הרפואיים, הנגזרים מעומסי העבודה הבלתי סבירים, באמצעות מעגלי תמיכה שיתקיימו בהנחית פסיכולוגים ובמסגרת שעות העבודה? אולי יוגדל מספר הסטודנטים לרפואה ל-1,400 בשנה ויובטח שלכל אחד מהם יהיה תקן להתמחות בסוף הלימודים כדי שיהיו מספיק רופאים מומחים בקופות החולים והתורים אליהם יתקצרו?

אולי ייפול האסימון ששליש מרופאי המשפחה פורשים לגמלאות בחמש השנים הבאות ומישהו יתחיל לקדם את הכשרת מחליפיהם? אולי למרות שעובדת יציאתם לפנסיה של קרוב ל-50% מרופאי ישראל בשנים הקרובות "הפתיעה" את הממשלה, ימצאו דרך שתאפשר לרופאים הקיימים להמשיך ולעבוד עד גיל 70 "בלי טובות" של מעסיקיהם?

בשל הנחות יסוד שגויות במתכוון ותחשיבים מוטעים במתכוון קופות החולים ובתי החולים מסיימים כל שנה בגירעון של בין 3.5 מיליארד לחמישה מיליארד שקלים

אולי נבין ששיפור המענה הרפואי בפריפריה תלוי בתשתיות כבישים, רכבות חינוך ו"בחבילת חיים" לצוותים הרפואיים - לתמיכה באלה שכבר מתגוררים בה ולעידוד אלה המהססים לעבור אליה? ואולי, סוף סוף, תתגייס המערכת ותכין תכנית רב שנתית למערכת הבריאות שתתווה את מסלול תפקודה בעשר השנים הקרובות?

אנו חיים בעולם משתנה הדורש היערכות אמיתית לאתגרי הבריאות של אזרחי ישראל,  ובכדי לעשות כן צריך לשנות לחלוטין את סדר העדיפויות הלאומי ולהקצות משאבים רבים לשיקומה של מערכת הבריאות, להתאמתה לעידן הנוכחי, לגידול המבורך באוכלוסיה הישראלית ולחמלה הנדרשת לצורך טיפול באוכלוסיית בני ה65 ומעלה שגדלה בשיעור דרמטי בשנים האחרונות.

שהרי לא סבירה היא דרך תקצוב מערכת הבריאות שבשל הנחות יסוד שגויות במתכוון ותחשיבים מוטעים במתכוון גורמת לכך שקופות החולים ובתי החולים מסיימים כל שנה בגרעון של בין 3.5 מיליארד לחמישה מיליארד שקלים.

אז אולי התעניינותו של ראש הממשלה מהווה שינוי בתפיסת העולם כלפי מערכת הבריאות, ואולי זה רק האות לכך שהתחילה מערכת בחירות נוספת.

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא"; יו"ר ארגון רופאי המדינה

(המאמר התפרסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות")

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  דעות,  חדשות,  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
13.12.2020, 10:26

בחירות

אנונימי/ת
13.12.2020, 16:34

מדוע האיגוד לרפורת ילדים יוצא במסע פרופגנדה לטובת החיסונים?
במה הם קשורים ללב ליבו של המשבר?
האם הפכנו, בנוסף למגן אבות ואמהות גם ל- מגן ילדים וילדות?
מעניין כיצד האיגוד הזה תורם לאוכלוסיית המתחסנים הצעירים בעבודות מעקב אפידמיולוגיות קפדניות לגבי נזקים של 54 חיסוני ילדות כולל החומרים המעצימים (אדג'ובנטים), שנצברים ברקמות חיוניות - מע' חיסון ורקמת המוח?
העבודה רבה! כדאי לנווט את המאמצים לשמירת בריאות הצבור לנושאים ולאתרים הנכונים.

אנונימי/ת
13.12.2020, 16:40

מהו חיסון מושכל?
אל תחסנו מחלימים,
אל תחסנו מי שנחשף ופיתח נוגדנים,
אל תחסנו צעירים, תדאגו לחוסנים הטבעיים שלהם,
אל תחסנו אלרגים,
הזהרו מאוד עם מדוכאי חיסון בעלי רזרבות התמודדות בעיתיות,
הזהרו בפגיעה באוטונומיה השארית שנותרה לקשישים בבתי אבות...ועל תכפו עליהם חיסון..
ולבסוף - תישארו עם קומץ מפוחדים שתולים בחיסון את חייהם ובריאותם..
בבקשה, קחו רגע למחשבה.

אנונימי/ת
14.12.2020, 07:34

המשיח לא קיים. אז זה משאיר אותנו עם האפשרות השניה

למיצער, זו תעמולת בחירות. ההתעניינות לא תוליד תקציבים, כיוון שאין כסף. יש גרעון. אחרי הבחירות, ניאלץ להדק חגורת, גם במישרד הבריאות המורעב כבר מזמן, ולפרוע את החובות.

אנונימי/ת
14.12.2020, 23:17

חשבתי לתומי שהאתר הזה הוא אתר רפואי, מקצועי, נייטרלי.
מסתבר שמפרסמים כאן דעות פוליטיות.
עכשיו בבקשה לאזן עם מאמר "דעה" מטעם דובר הליכוד.

אנונימי/ת
15.12.2020, 09:15

כמו תמיד , חוזר דר פלדמן על המנטרה שמערכת הבריאות זקוקה לעוד כספים, ובא לציון גואל.
הבעיה שכספים ( שאין ספק שהם חיוניים) , שיוזרמו למערכת הבריאות יאבדו בבור העמוק שקיים , ללא שינוי משמעותי בשרות לאזרח .
מה שצריך הן ביצוע רפורמות משמעותיות במערכת כתנאי להעברת הכספים. מי מתנגד לרפורמות ( לעתים, לא בגלוי אלא בהכנסת תנאים שונים שמסכלים את ביצוען ) ? קודם כל הר"י , ומי מייצג את הר"י , נכון , דר פלדמן.
ביטול הקביעות למנהלי מחלקות, הכנסת full timers למערכת בשכר סביר, קיצור התורנויות למתמחים, מתן זכות לבחירת מנתח בבתי החולים הציבוריים, ועוד ועוד...
לכאורה הר"י לא מתנגדת אבל בפועל הר"י מונעת כל רפורמה כזו במישרין או בעקיפין , ובכך פוגעת בשרות הרפואי לאזרח.
רק רפורמות מבניות משמעותיות יושיעו את מערכת הבריאות, כן , וגם תוספת תקציבית שתינתן במקביל.

חבורה של מושחתים מנצלים את המדיה ואתם נותנים להם במה

15.12.2020, 14:37

ד״ר פלדמן הוא איש טוב ובעל אחד מ-3 התפקידים הבכירים בהר״י אחרי היו״ר והמנכ״לית.
אני מבקש להזכיר לו ולראשי הר״י האחרים שהר״י היא ארגון יציג של רופאי ישראל, לא של אזרחי ישראל. הר״י היא גילדה מקצועית שמחויבת להתמסרות טוטאלית לטובת האינטרסים של הרופאים ומעמדו של מקצוע הרפואה.
במאמר זה, שוב מתעסק נציג בכיר של הר״י בנושאים טפלים במקום בעיקר. זהו מנהגה של הר״י בשנים האחרונות - רפיסות ודומיה בענייני הרופאים; רוב להג ובזבוז משאבים בעניינים לא להם.
לציבור אבות ואמהות רבים הדואגים לענייניו. הרופאים - יתומים.

אנונימי/ת
15.12.2020, 14:48

בדיוק!
חברי ההסתדרות משלמים סכום נכבד ממשכורתם כדמי חבר להסתדרות הרפואית. מוטב תעשה ההסתדרות אם תדאג לרופאים בלבד.

אנונימי/ת
22.12.2020, 18:59

ואני עד היום הייתי סבור שיש לרופאים גם עניין כלשהו באזרחים ובבריאותם. והנה, הפתעה, הרופאים, או חלקם, רואים את כל העולם מבעד החור שבגרוש. כי אין מצב לדאוג גם לאזרחים, ככה על הדרך?

אנונימי/ת
22.12.2020, 19:32

לרופאים יש עניין רב בבריאות המטופלים שבהם הם מטפלים. הם לא אמורים לפתור את סדרי עדיפויות של השלטון. לשם כך קיים משרד הבריאות.
וההסתדרות הרפואית שהוא ועד עובדים, אמור לדאוג לחבריו, כמו כל ועד עובדים אחר שתפקידו לדאוג לחברים שלו שמשלמים לו דמי חבר. מעולם לא שמעתי על ועדים של חברת חשמל, הנמלים, הרכבת, או התעשיה האווירית שדואגים סתם כך לאזרחים.
אז או שאתה משים את עצמך טפש, או שאתה פשוט כזה.

זאב ידידי,
בשנת 1986 (כן ! כלומר לפני כ- 35 שנים ! ) , כאשר התבקשתי לקבל על עצמי את תפקיד מנכ'ל משרד הבריאות, העמדתי כתנאי שה"קברניטים "דאז יאמצו את סיסמת העבודה של ארגון הבריאות העולמי WHO
HEALTH FOR ALL IN THE YEAR 2000, ויפעילוה מעשית --
הכנת תכנית חומש מחייבת לפיתוח מערכת הבריאות הציבורית לשנים 1987-1992 : בתחום פיתוח כח האדם המיקצועי , ובתחום התשתיות בהתחשב בפיזור האוכלוסיה המתפשטת ומתרבה הן פיזית והן גיאוגרפית.
למרות מאמציי הבלתי נלאים למימוש ההבטחה המילולית שקבלתי,נתקלתי לאורך כל תקופת כהונתי בסרוב הממשלה לממש ולפעול בכוון זה.
לא הסכמתי לכך -- ופרשתי...
היום, אתה מנסה להעלות מחדש את חיוניות קיומו של תכנון רב-שנתי במע' הבריאות (מע' מורכבת ביותר!) -- הלוואי ותצליח !
(תאר בנפשך את מצבנו _-- מבלי תכנון רב-שנתי מורכב וחיוני בצה'ל).
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
15.12.2020, 15:49

רק שכמנכל משרד בריאות, אפשר לומר שזה במסגרת תפקידו.
זאב פלדמן אינו מנכל. הוא אמור לייצג את הרופאים והרופאים בלבד.
אני מאחל לזאב פלדמן הצלחה בדאגה לציבור הרופאים

אנונימי/ת
22.12.2020, 18:51

נתניהו פועל אך ורק למען נתניהו. אז המשיח לא בדרך, וגם הדאגה כביכול של נתניהו לםריפריה, היא עוד אחת מהספינים שלו לקראת בחירות.