קורונה בישראל

נזק בריאותי ונפשי לילדים - הרופאים קוראים לפתוח מיד את בתי הספר

פורום מומחים של הר"י מצביע על עלייה בהפרעות אכילה, הפרעות שינה והתנהגות ונטייה לדיכאון ולאובדנות בילדים ומציג מתווה לחזרה ללימודים בקפסולות, כולל מינוי פרויקטור קורונה למערכת החינוך

ילד במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

פורום מומחים-יועצים למאבק בנגיף הקורונה, שהקימה ההסתדרות הרפואית, פרסם היום (א') את עמדתו על אופן פתיחת גני הילדים ובתי הספר וקרא לשר הממשלה לספק לאלתר את התנאים והתקציבים שיאפשרו פתיחה בטוחה של הלימודים בבתי הספר.

במסמך שהוכן בתום דיון שקיים הפורום בשבוע שעבר, נאמר: "ילדים נדבקים בנגיף הקורונה ומסוגלים להדביק אחרים, אך תחלואה בילדים היא לרוב קלה. תחלואה קשה היא נדירה. אין להסתכל על ילדים כקבוצה הומוגנית. ילדים בגילאי 10-1 שנה נדבקים ומדביקים משמעותית פחות מילדים גדולים יותר, ולפי העדויות אינם מהווים 'מנוע' של המגיפה. מאידך, גם ילדים גדולים יותר צריכים מסגרת חינוכית ויש למצוא פתרונות בני קיימא לטווח ארוך שיאפשרו למידה בטוחה גם עבורם.

"כרופאי ישראל, אנו מודעים לצורך החיוני של הילדים לחינוך. המשך הישארותם של ילדים ובני נוער בבית טומן בחובו נזקים עצומים לבריאותם הנפשית והגופנית. בתוך כך ניתן כבר היום לזהות עלייה בתחלואה בקרב הילדים וזו מתבטאת בהפרעות שינה, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז, נטייה לדיכאון ולאובדנות, השמנה ופגיעה במיומנויות הנדרשות להצלחה בחיים ועוד. מסיבות אלה, אנו רואים בסגירת בתי הספר פוטנציאל לפגיעה בבריאותם הכללית של הילדים ובהגדלת הפערים בחברה הישראלית".

מחברי מסמך זה הוסיפו: "ישראל ברוכת הילדים, סובלת לצערנו מצפיפות יתר במוסדות חינוך. מצב המגביר את הסיכון להתפרצויות של 19-COVID בבתי הספר, כפי שנוכחנו לראות בהתפרצות שהתרחשה בגימנסיה העברית בירושלים".

מחברי המסמך קוראים לפתוח את בתי הספר, אולם בתנאים בטוחים, המוסכמים על המומחים השונים: "לפתוח לאלתר את מסגרות החינוך עד גיל 10 תוך הקפדה על העקרונות הבאים: קפסולות קבועות לילדים, למורים ולגננות. כל ילד ישתייך לקפסולה אחת וכל מורה לקפסולה אחת. תידרש הקפדה על שמירת קפסולות בהסעות, בהפסקות ובחוגים שלאחר שעות הלימודים. תחול הקפדה על מסיכות בכל עת, בקרב הילדים ובקרב צוותי ההוראה. תידרש הקפדה על היגיינה - רחיצת ידיים וניקיון בתי הספר.

עוד הם ממליצים לבצע ניטור שיטתי ורציף של צוותי החינוך והתלמידים לשם זיהוי וקטיעה מוקדמת של שרשראות ההדבקה כתנאי הכרחי לפתיחת בתי הספר, תוך עדיפות לבדיקות מהירות ולבדיקות איגום.

פורום היועצים של הר"י ממליץ בנוסף, "לצמצם בצפיפות בהגעה וביציאה מבתי הספר ובהסעות הילדים; להימנע מהגעה לבתי ספר עם תסמינים של מחלה זיהומית, לרבות כאבי גרון, נזלת, חום, שיעול, כאבי בטן, שלשול; למנוע התקהלות בחדרי המורים ולהימנע מהפסקות אוכל משותפות.

המומחים ממליצים עוד להעדיף למידה בשטחים פתוחים ככל האפשר ולנצל מבנים ציבוריים בערים וביישובים; להקפיד על אוורור הכיתות ולהכניס אמצעים טכנולוגיים לשיפור האוורור וסינון האוויר במקומות הסגורים.

מינוי פרויקטור קורונה ארצי מטעם משרד החינוך

לדברי מומחי הפורום, נדרשת הסברה מתמשכת לתלמידים על אמצעי ההתגוננות בפני נגיף הקורונה, חינוך לבריאות ועידוד פעילות גופנית בבתי הספר. נדרשת הגדרה ברורה של מורים וילדים בסיכון, וטיפול פרטני במצבים אלה. יש לקבוע הנחיות תו סגול למערכת החינוך שאין לסטות ממנו.

"יש למנות נאמן קורונה בכל בית ספר וכן מינוי פרויקטור קורונה ארצי מטעם משרד החינוך, לצד הקמתו של מסד נתונים לאומי אחיד שיכלול את תוצאות הניטור והחקירות האפידמיולוגיות במערכת החינוך", הם כותבים. יישום ההמלצות הללו יהיה באחריות מנהלי בתי הספר והגנים ובפיקוח וסיוע הרשות המקומיות.

עוד קרא פורום היועצים לפתיחה הדרגתית של הכיתות הגבוהות על פי עקרונות אלה, תוך ניטור התחלואה בתוך בתי הספר ומחוצה להם.

"אין ספק", כותבים מומחי הר"י, "התאמות אלו יידרשו הקצאת משאבים, גמישות, יצירתיות ומחויבות נרחבת של ילדים, מורים והורים. פתיחת בתי הספר חייבת לקבל קדימות על פני כל הקלה אחרת במגבלות. יש לסייע לכל תלמיד ובדגש על השכבות הסוציואקונומיות הנמוכות בחברה הישראלית".

ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לניורוכירורגיה ילדים ב"שיבא", יו״ר ארגון רופאי המדינה ומ״מ יו״ר הר״י, מסר כי "הפעלת המסגרות החינוכיות בהתאם להמלצת צוות המומחים של ההסתדרות הרפואית היא אבן היסוד במעבר לשגרת החיים לצד הקורונה. אם מדינת ישראל חפצת חיים ומעוניינת למנוע את הסגר השלישי שעלולו להיות קטלני במיוחד גם בריאותית וגם כלכלית, אז ראוי לאמץ את ההמלצות הללו. אני קורא לשרי קבינט הקורונה: הניחו בצד את כל השיקולים הפוליטיים וקבלו את ההחלטות הנכונות המבוססות על עמדת המומחים", סיכם ד"ר פלדמן.

על המסמך חתמו חברי הפורום: יו"ר ההסתדרות הרפואית וסגניו, מנכ"ל ההסתדרות הרפואית, רופאים מומחים מהאיגודים הבאים: איגוד מנהלי בתי החולים, מחלות זיהומיות, רפואה פנימית, רפואה דחופה, טיפול נמרץ, הרדמה, רפואת ילדים, רפואת משפחה, בריאות הציבור, רופאי הקהילה, פסיכיאטריה, גריאטריה וכן אחות ראשית של שירותי בריאות כללית.

נושאים קשורים:  בתי ספר,  מערכת החינוך,  הר"י,  קורונה,  קפסולות,  איגודי הרופאים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.10.2020, 18:27

לא מבין את ההגיון של ההגבלות-התעללים בילדים כדי שלא ידביקו את סבא וסבתא? ( רוב ההורים צעירים וסיכויים נמוכים לחלות ולמוות מתחת לגיל ששים וחמש)
ההתעללות נפשית בילדים בשביל החשש שידביקו מבוגרים לא סבירה
בפרט עטיית מסיכה-ארגום הבריאות קבע שאם שמים מסיכה לא נכון המסיכה גורמת ליותר הדבקה. ילדים יודעים לשמור על הנחיות עטיית מסיכה? (בפועל גם מבוגרים לא)

אנונימי/ת
28.10.2020, 09:48

כשהתקשורת מדווחת על פתיחת בתיה"ס בניגוד להנחיות - זה עובר בשקט. אבל כשזה חרדים, זה מלווה בהסתה מטורפת, עם אמירות של 'קרע', 'שסע בעם' ו'מדינה בתוך מדינה'.

אנונימי/ת
28.10.2020, 10:35

היכן ראית בכתבה זו דיווח על פתיחת בתי ספר בניגוד להנחיות? אשמח אם תפנה אותי לציטוט.