דעות

היישירו מבט לציבור, דברו איתו בכנות והבטיחו: לא עוד סגר

יש להפסיק את ההפחדה, אכיפה משטרתית הדוקה, כללים דרקוניים ולא עקביים, זגזוג בין הנחיות סותרות, העדר דוגמה אישית, התעלמות מגורמים מקצועיים וכריכה של הנחיות חיוניות עם החמרות מיותרות

"הפחד העניק כוח עצום לרופאים ולממשלות. יתרה מזה, נעשה מאמץ גדול מצידם לטפח ולהעצים את הפחד הזה". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

אילו יכולתי להשפיע על מה שקורה במדינה בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, הייתי מישירה מבט אל הציבור ואומרת כך: יש וירוס נשימתי, ברוב מקרי ההדבקה הוא אינו מורגש, ובחלק גדול מהמקרים הנותרים גורם לתחלואה ויראלית טיפוסית. לעתים רחוקות הוא גורם לתחלואה קשה או ממושכת ואף לתמותה.

הייתי מסבירה כי דרגת האלימות של הוירוס גבוהה מזאת של וירוסים נשימתיים אחרים, אך לא באופן קיצוני. הייתי מחדדת שלא מדובר באיום על האנושות או על אוכלוסיית המדינה. הייתי מדגישה שכבר ידוע שהוא מסוכן לאנשים קשישים ולחולים במחלות רקע ולכן יש לרכז את כל המאמצים במניעת הדבקה באוכלוסיות אלה. בצער, הייתי גם מסבירה שלא ניתן יהיה למנוע זאת לחלוטין. בהקשר זה הייתי מונה דוגמאות לתופעות נוספות שאינן נמנעות לחלוטין ושעלולות לגרום לתמותה: תאונות דרכים, זיהום אוויר וכו'.

אין צורך לעטות מסיכות באוויר הפתוח; אין צורך להפסיק להיפגש עם אנשים בחוץ; אפשר להמשיך לעבוד בכל עבודה; ניתן לקיים אירועי תרבות ובידור בהתאם למגבלות; ויש להחזיר את הילדים לבית הספר תוך התאמת דרכי הלימוד למצב

הייתי מסבירה שלא ברור אם יהיה חיסון אפקטיבי, ושגם אם יהיה, מסתמן שזה לא יקרה בחודשים הקרובים. הייתי מסכמת שהמגיפה לא קרתה בשל התנהגות רעה ושהיא איננה "עונש". המגיפה היא המצב הנתון כעת ואיתו יש להתמודד בחוכמה, באומץ ותוך ניהול סיכונים מחושב וכוללני.

אז, *הייתי דורשת מהציבור ארבעה דברים בלבד*:

א. להקטין מגע עם האוכלוסיה הקשישה ולקיימו תוך שימוש במסיכות (ובאמצעי מיגון נוספים בקרבת קשישים שבריריים).

ב. לעטות מסיכות בחללים סגורים בכל עת, תוך יצירת ריחוק מקסימלי בחלל.

ג. להימנע מהתקהלויות בחללים סגורים, ובחללים פתוחים להתקהל רק עם מסיכה ותוך שמירת ריחוק.

ד. להימנע מהתייצבות במקומות עבודה וממפגשים חברתיים בכל מצב שבו יש סימפטומים - חולשה, חום נמוך, אובדן חוש טעם/ריח - זאת עד חלוף הסימפטומים.

הייתי מסבירה שאין צורך לעטות מסיכות באוויר הפתוח; אין צורך להפסיק להיפגש עם אנשים בחוץ; אפשר להמשיך לעבוד בכל עבודה; ניתן לקיים אירועי תרבות ובידור בהתאם למגבלות; ויש להחזיר את הילדים לבית הספר תוך התאמת דרכי הלימוד למצב. ככלל, יש לחזור לשגרה כמעט מלאה תחת ארבע המגבלות לעיל, ויש להקפיד על היגיינת ידיים.

הייתי מפריכה שמועות מפחידות בלתי מוכחות לגבי הוירוס שרק מעצימות פחד ודמורליזציה (למשל שהוא מדביק דרך כפתורי מעלית). הייתי מדגישה שוב ושוב שסגר מלא איננו פתרון למגיפת הקורונה - לא רק בשל מחירו הכבד אלא גם משום שאין באפשרותו למנוע הדבקה ותחלואה לאורך זמן. נזקו הוודאי עולה בהרבה על התועלת האפשרית. לפיכך, הייתי מבטיחה לציבור שסגר מלא לא יוטל גם להבא, ללא קשר לעוצמת התחלואה או להתנהגות הציבור.

במקביל, הייתי מוודאת שמתקיימים כמה דברים:

א. הזרמת תקציבים וכוח אדם לבתי החולים.

ב. המשך מתן מענה מיטבי לאוכלוסיית הקשישים בארץ, תוך חתירה מתמדת לשיפור.

ג. המשך הגדרה מדויקת יותר של אוכלוסיות בסיכון ושאינן בסיכון, ומתן מענה כוללני לצרכיהם בכל היבטי החיים - כלכלי, תעסוקתי, חברתי ונפשי.

בשורה התחתונה, הייתי מודה שלא הכל ידוע לגבי הוירוס וכי בחודשים הקרובים נמשיך ללמוד על הדרך המיטבית למאבק בו, אך זאת מבלי לשתק לחלוטין את המשק והחברה. ביחד, נמשיך לחפש פתרונות מקוריים ומתוחכמים לבעיות השעה, ברוח היצירתית והסולידריות האופיינית לציבור הישראלי בשעות מבחן.

שבעה חודשים אל תוך המגיפה הזו בארץ, יש לעשות לה דה-מיסטיפקציה. האנושות והמדינה ישרדו את המגיפה. אין להמשיך במדיניות המופקרת של "אחריי המבול", תוך הקרבת כל מרכיב אחר של החיים

נדמה לי *שדיבור כזה, בגובה העיניים, היה מצליח לרתום את הציבור* יותר מהשיטות הנוכחיות, הכוללות הפחדה, אכיפה משטרתית הדוקה, כללים דרקוניים ולא עקביים, זגזוג בין הנחיות סותרות, העדר דוגמה אישית, התעלמות מגורמים מקצועיים וכריכה של הנחיות חיוניות עם החמרות מיותרות.

שבעה חודשים אל תוך המגיפה הזו בארץ, יש לעשות לה דה-מיסטיפקציה. האנושות והמדינה ישרדו את המגיפה. אין להמשיך במדיניות המופקרת של "אחריי המבול", תוך הקרבת כל מרכיב אחר של החיים ותוך תשלום מחיר כלכלי עצום ולא מידתי, שנזקיו לאורך זמן יהיו גדולים בהרבה מנזקי המגיפה הנוכחית.

יש לדבר אל הציבור בכנות ובפתיחות ויש לומר אמת תמיד, גם אם היא קשה. יש לקבוע כללים שהציבור יכול לעמוד בהם לאורך זמן, ובמחיר כלכלי-נפשי-בריאותי סביר. יש להקפיד שהכללים יחולו על כל המגזרים בארץ, ללא יוצא מהכלל, לרבות על המנהיגים.

הטלת חומרות ללא ביסוס מדעי, לא רק שגורמת לנזק מיותר, אלא גם לאובדן אמון שמביא לזלזול מוחלט בכללים כולם והיא בבחינת "לשפוך את התינוק עם המים".

ולסיום, אסור בתכלית האיסור לפגוע בדמוקרטיה ובעקרונות הממשל התקין. כך, ורק כך לדעתי, אפשר לחיות לצד הקורונה עד חלוף הזעם.

הכותבת היא מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא; הפקולטה לרפואה אוניברסיטת תל אביב

(המאמר התפרסם לראשונה ב"הארץ")

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  קורונה,  סגר,  דמוקרטיה,  הנחיות לציבור,  חיסון לקורונה,  ד"ר רעיה ליבוביץ
תגובות
אנונימי/ת
08.10.2020, 18:14

קול שפוי חיוני אל מול אסופת החרדתיים, רבים מהם מומחי אפידמיולוגיה ובריאות ציבור, המנותקים מעולם המעשה

אנונימי/ת
08.10.2020, 18:17

כל אחד והאמת שלו ביחס לקורונה. עדיף היה אם בעלי דעה, כתבי חוץ וכתבים פוליטיים, רופאים, אסטרופיזיקאים, וגם ראש האיגוד המקצועי של האפידמיולוגים, כולם נטולי אחריות לתוצאות המגפה, היו שומרים את דעותיהם לעצמם וחוסכים את תרומתם למבוכה בציבור. אגב, איפה חתן פרס נובל, פרופ׳ לויט שחישב שהתמותה תהיה בעשרות בודדות?. דעתו של אף אחד אינה טובה מכל דעה אחרת (רציתם חיסון עדר, החרדים עושים עבורכם את הניסוי). רק הממשלה והעומד בראשה נושאים באחריות ודעתם קובעת.

אנונימי/ת
08.10.2020, 18:31

"עדיף היה" - כי מה? כי זה לא נעים לך להתעמת עם גישות שונות משלך?
אז תתחיל/י להתמודד.
תנוח/י קצת. כולם יכולים להגיד מה שהם רוצים וחושבים, ודווקא הממשלה והעומד בראשה לא ממש פועלים כפי שאתה אומר. לא מבחינת הרצינות ולא מבחינת לקיחת האחריות, שכרגע נראה שמבחינתם (והעומד בראשה) כולם אשמים חוץ מהם.

אנונימי/ת
08.10.2020, 19:03

אני לא נרתע מדעות שונות מדעותי, כשיש לי דעה (בנושא הקורונה דעתי כקליפת השום), וכשיש לדעות האחרות על מה להתבסס. אבל זה לא העניין, הבון טון כיום הוא, ״תחי האנרכיה״! לבריאות.

אנונימי/ת
08.10.2020, 19:56

את בון טון האנרכיה מובילה דווקא ההנהגה שאמנם מטיפה לכולם אבל מצפצפת על ההנחיות

אנונימי/ת
08.10.2020, 18:41

הדברים מבוססים על הגיון אבל לא על מומחיות או ידע בתחום, ולכן אין שום משמעות או חשיבות שמדובר באונקולוגית בכירה. זה משול להצעות מהציבור הכללי איך לנהל מלחמה. הדבר מסוכן כי גורם לערעור אמונם של החיילים במפקדיהם

אנונימי/ת
08.10.2020, 19:58

לא היינו צריכים אותה כדי לא לתת אמון במפקדים, אם כבר מתעקשים על הלשון הצבאית שלא נכונה כאן. המפקדים לצערנו עושים הכל כדי שלא ניתן בהם אמון, והמצב המסוכן הוא באחריותם ולא באחריות רופאים בעלי מוסר גבוה מהם שמנסים קצת להרגיע את החרדה שמנהיגים ורופאים חסרי אחריות שמחים לזרוע שוב ושוב

אנונימי/ת
08.10.2020, 18:58

אתגר הקורונה הוא משבר קשה להתמודדות לכשעצמו. אין לנו "את המפתחות להיכל", ובסיס הידע חלקי ורעוע בחלקו. מצב זה דורש מנהיגות, ניהול ולכידות הציבור. קיים צורך בדיון וויכוח לקבלת החלטות בפורומים המתאימים אך השמעת חוות דעת מומחים רבות וסותרות באמצעי התקשורת (כל אחד בשם עצמו או בשם הידע המוחלט ,שאינו קיים) מפריע לניהול הקשה של המשבר.
כל המדינות שהגיעו לשליטה נקטו במדיניות סגר תחילה (צעד הכרחי, אך לא מספיק – למשל כמו החלטה על "ניתוח בריאטרי" בהתמודדות עם השמנה חולנית קשה מסכנת חיים). מדינות שהצליחו לשמר שליטה – נקטו בצעדים משלימים (גם הם צעד הכרחי אך לא מספיק, כמו שינוי הרגלי אכילה כהשלמה להתערבות בריאטרית).
ד"ר ליבוביץ' העמיקה בהתייחסות להבדל בהתנהגות המחלה בארץ לעומת מדינות אחרות, אך לא התייחסה לישימות המלצותיה (הסברה\ציות\ריחוק מוקפד במקום סגר..) המתאימות לחברה יותר ממושמעת ופחות צפופה וקשות ליישום במצב של אלפי מאומתים חדשים ביום, כאשר צריך לרדת לפחות מ-400 ביום כדי לטפל בקטיעת שרשרות הדבקה ביעילות.
ללא ספק הניהול כושל ולוקה בפוליטיזציה ממארת, אך קהלנו לא ישתנה בן לילה, ומערכת הבריאות לא ניתנות "לחיזוק בשליפה". לכן לדאבוננו נדרש סגר שני כצעד התחלתי וקצר ככל האפשר לצד שינויים והתאמות בדומה להמלצותיה של ד"ר ליבוביץ'.

1.רופא צריך תהסתכל במקום ראשון בעיניים של החולי קורונה ומשפחותהם, אחרי זה גם בעיניים של הצוואתים הרפואיים שמטפלים בחולי קורונה. לרופא אין שום דבר עם ״הציבור ״ ולא עם הכסף של הציבור - זה התחום של הממשלה.
2. אין ״שיגרת חיים״ במגפה. זה מלחמת . בכל המדינות שפתחו, נצפתה עליה אקספוננציאלית וחוזרים להגבלות חמורות וסגרים.
3.חוץ מילדים, אין אוכלוסיה מחוץ לסיכון.
4.לדוגמה, פנדמיה של שפעת מ1918 הדביקה 500 מיליון איש והרגה 50 מיליון - במשך שנתיים. SARS co2 זה לא וירוס השפעת - זה יותר נבזי, עדיין לא מובן לגמרה. ״מי שטוען בזילול שזה ״שפעת״( פנדמיה של שפעת הרגה 50 מיליון איש - אחד מ10 חולים) או ״נזלת״ מדבר שטויות.

בנוסף, הקלות הבלתי נסבלת של ההמוכנות להפליה נגד ״קשישים״.

מה אפשר לצפות מהציבור ואפילו מהפוליטיקאים כמו שאשא-ביטון שהתנגדה להמלצות מרד הבריאות והרימה קול על פרופ ברבש״ על-סמך-מה-אתה- מדבר?!!״ אם שמעו מפרופ לס שזה ״שפעת״ ומדר מטות ש״זה נזלת״ ושומעם את הקולות של רופאים נגד הוראות משרד הבריאות.

אנונימי/ת
09.10.2020, 11:26

ד"ר פרידברג, תנוחי קצת.

אנונימי/ת
08.10.2020, 23:27

אם כבר הועלתה אנלוגיה של מלחמה -הצבא (צוותי הרפואה ) נלחם והאזרחים מתפקדים במגבלות -עובדים כשאפשר ונכנסים למקלטים כשצריך וכל אחד מבין ש"דמו בראשו" אם לא יכנס למקלט בהתקפת טילים.הממשלה מסייעת לאזרחים ואינה מאיימת עליהם.

אנונימי/ת
09.10.2020, 08:21

האנלוגיה הועלתה באורח שגוי ומעוות, כך שאין הכרח לחזור על כך

https://publichealth.doctorsonly.co.il/2020/03/186595/
״וירוס הקורונה- חלום רתוב של מפתח נשק ביולוגי״

״רטוב״

11.10.2020, 18:04

קול שפוי

אנונימי/ת
14.10.2020, 08:09

מעניין מה הסבה שלך היה עומר על פופוליזם הזול שלך ?

אנונימי/ת
14.10.2020, 08:38

איזה מהם? היו לה שניים מפורסמים