מחקרים - נגיף הקורונה

מדען מאוקספורד: הבדיקות לקורונה מייצרות תמונה מוגזמת של תחלואה

בדיקות קורונה המספקות תשובות חיוביות עלולות להתבסס על שרידי נגיף מת שאיננו מדביק, טוען מדען בכיר באוניברסיטת אוקספורד הבריטית: "יש אנשים שכלל לא היו צריכים להיכנס לבידוד"

מבחנות בדיקה לנגיף הקורונה. אילוסטרציה

מדען בכיר באוניברסיטת אוקספורד הבריטית, פרופ' קרל הנגאן ( (Carl Heneghan, מנהל המרכז לרפואה מבוססת ראיות, אמר בסוף השבוע בתכנית הרדיו של ה-BBC שאחר כך צוטטה ברוב כלי התקשורת במדינה זאת, כי שרידים מתים של הנגיף, רסיסי ה-RNA  שלו, עשויים להישאר בגופו של אדם שחלה שבועות לא מעטים לאחר שהחלים – ואפילו עד 70 יום – ובדיקה שיעבור תקבע שהוא עדיין חיובי בעוד שלמעשה הבריא.

הסיבה לכך: הבדיקות שנעשות כיום רגישות מאוד והסתמכות עליהן עלולה שלא לשקף את מצב התחלואה האמיתי. פרופ' הנגאן ציין שהדרך בה מאובחנים הנדבקים מייצרת לעתים תמונה מוגזמת על מצב התחלואה האמיתי. חלק מהמוגדרים כנשאים, למרות שלמעשה החלימו ונחשבים עדיין בין אלה שמהווים סכנה להעברת הנגיף ולהתפשטות המגיפה, בעוד שבפועל הם כבר אינם מדביקים אחרים.

פרופ' הנגאן אמר כי הסיכוי שאדם שנדבק יעביר הלאה את הנגיף, שמונה ימים אחרי שבא במגע עם נגיף הקורונה, יורד לאפס כאשר איננו מציג סימפטומים של המחלה, בעוד שהבדיקה שהיא מאוד רגישה עלולה להצביע עליהם כנשאי הנגיף כאשר למעשה נותרו בגופם רק שרידים ממנו. לכן, הסתמכות על בדיקה כזאת מעוותת את המציאות.

"במקום להציג תוצאה בינארית של 'כן או לא', על הבדיקות לאפשר מצב שבו כמויות קטנות מאוד של הנגיף לא יראו תוצאה חיובית", אמר פרופ' הנגאן. הוא הציע לייצר "נקודות חתך מוגדרות" שרק מהן והלאה יוגדר אדם כחולה. לדבריו, מחקר הוכיח זאת והוא מסביר באופן חלקי מדוע לפחות לפי מה שהיה באחרונה בבריטניה, מספר המאומתים עולה בעוד מניין האנשים המגיעים לאשפוז בבתי החולים לא עלה.

פרופ' הנגאן הציג את הנושא כאזהרה לאחר שבערים שונות ברחבי האי הבריטי הוטלו סגרים מקומיים, למרות שכאמור לא היתה בהם עלייה באשפוזים. כמו כן תמונת מצב זו הובילה שם להערכה שיש אנשים שכלל לא היו צריכים להיכנס לבידוד.

פרופ' הנגאן מסר כי ביסס את מסקנותיו מתוך ממצאים של 25 מחקרים שבהם הוכנסו דגימות של נגיפים מבדיקות קורונה חיוביות כדי לראות אם יגדלו במעבדה או שמא מדובר רק ב"רסיסים" של הנגיף המת ששרדו בגוף.

סוגיה זאת נמצאת גם היא במחלוקת, שכן יש מדענים הסבורים שלא בטוח שניתן בכלל לייצר בדיקה אמינה ב-100% שלא תציג סיכון בהחסרת מקרים חיוביים אמיתיים. אחד מהם הוא פרופ' פרנצ'סקו ונטורלי, אפידמיולוג איטלקי הטוען שאין מספיק ודאות לגבי משך הזמן שבו הנגיף מידבק. למרות זאת, יש חוקרים המאמינים כי המצב הנוכחי מביא להגזמה בדבר היקפה של המגיפה וכי יש אנשים שכלל אינם מהווים סיכון ובכל זאת הם מוגדרים כנשאים שיכולים להדביק אחרים.

נושאים קשורים:  בידוד,  אוקספורד,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  בדיקת קורונה
תגובות