קורונה בישראל

עשרות רופאים ומומחים מהאקדמיה בעצומה: "סגר אינו מונע תמותה – הוא גורם לתמותת יתר"

רופאים ומומחים מהאקדמיה קוראים בעצומה הנתמכת בספרות רפואית לשינוי אסטרטגיה בניהול משבר הקורונה בישראל: "סגר אינו מונע תמותה - הוא טעות אסטרטגית שמקורה בחוסר הבנה בסיסית של מנגנוני המגיפה"

החוק מקנה לממשלה סמכויות רחבות להטיל מגבלות כאמצעי להגבלת התפשטות המגיפה, ביניהן מגבלות תנועה, מגבלות על התקהלויות והפגנות, הטלת סגרים ועוד. צילום ארכיון: מרים אליסטר/ פלאש 90

בעצומה שפורסמה אמש (מוצ"ש) ועליה חתומים מומחים מהאקדמיה ועשרות רופאים בכירים, ביניהם מנהלי מחלקת קורונה ומלר"דים, הם קוראים למקבלי ההחלטות ולאנשי מדע ורפואה לשינוי אסטרטגיה בניהול משבר הקורונה בישראל. "לאור הקריאות להחלת סגר נוסף, אנו רואים לנכון להביע בפומבי את עמדתנו", כותבים המומחים. "סגר אינו עוצר את המגיפה אלא מאט את התפשטות הנגיף באופן זמני. ואולם, עם הסרת ההגבלות, הנגיף ממשיך בהתפשטותו, וזאת לאחר החלשת אזרחי המדינה מבחינה רגשית, כלכלית ובעיקר בריאותית".

הרופאים והמומחים קוראים למקבלי ההחלטות בניהול משבר הקורונה בישראל להוריד את אפשרות הטלת הסגר משולחן הדיונים. במקביל, הם מציעים להתאים את המדיניות השוודית למציאות הישראלית, תוך הסטת כיווני ההדבקה מקבוצות בסיכון לקבוצות שאינן בסיכון. זאת, בין השאר, על ידי השארת בתי הספר פתוחים.

"סגר אינו מונע תמותה", נכתב בעצומה. "להפך, הוא מאריך את משך הזמן שבו אוכלוסיות בסיכון חשופות לנגיף, פוגע בהם בריאותית, מגדיל את חלקם בתמהיל החולים, וכך, באופן פרדוקסלי, גורם לתמותת יתר".

המומחים מציינים כי לנוכח מידע רב שהצטבר שמצביע על סיכון תמותה מזערי לאוכלוסיה הבריאה ולנוכח חוסר הוודאות ביעילות ובבטיחות של החיסונים בפיתוח בזמן הקרוב, וכן לאור הידע שהצטבר עד כה, "ברור שהגישה שתאפשר יציאה מהירה מהמשבר תוך מזעור תמותה (וגם נזקים בריאותיים וכלכליים) חייבת להתמקד ברכישה של עומק חיסוני תוך מניעת הדבקה של אוכלוסיות בסיכון".

לאמץ את המדיניות השוודית

מחברי העצומה מביאים כדוגמה את ניו זילנד שבה, לדבריהם, מודגמת בימים אלה "מדיניות הסגר הרסנית אשר ממחישה את האבסורד שבמהלך: לאחרונה התגלו בניו זילנד ארבעה מקרי הדבקה ממקור לא ידוע. סגר כבד הוטל על אוקלנד במשך שלושה שבועות, אשר במהלכו התגלו כמעט מדי יום למעלה מחמישה מקרים חדשים. עם היציאה מהסגר, התגלו תשעה מקרים חדשים. ברור לכל בר דעת שהסגר פגע בכלכלתה ובבריאותה של אוקלנד מבלי לשפר כלל את השליטה במגיפה.

"סגר, על כן, הוא טעות אסטרטגית, שמקורה בחוסר הבנה בסיסית של מנגנוני המגיפה", מדגישים המומחים. "החלטה על מהלך שכזה בימים אלה חמורה אף יותר היות שהיא מסיטה את המגיפה לתקופת החורף, תקופה שבה המופע של כלל נגיפי מערכת הנשימה, בכלל זה SARS-CoV-2, קשה יותר, והיא תגרום לתמותת יתר ולעומס יתר על מערכת הבריאות".

מאידך גיסא, סבורים הרופאים הבכירים, "שלמעט מספר שגיאות, המדיניות שנקטה שוודיה היא מדיניות נכונה ויש לאמץ אותה מיידית תוך תיקון שגיאותיה. מדיניות מתוקנת כזו תביא לסיום המגיפה בזמן קצר, תוך מזעור תמותה עודפת". הם מציינים כי האוכלוסיה בשוודיה רגישה יותר מישראל לנגיף SARS-CoV-2 הן בגלל גיל חציוני גבוה יותר וככל הנראה גם בשל גורמים נוספים, כגון חסינות תאית נמוכה יותר - דפוס המאפיין את רוב מדינות אירופה, "ואכן", הם כותבים, "ניכרת בהן תמותה משמעותית גבוהה יותר ממחלת קוביד-19 מאשר באזור המזרח התיכון".

החתומים על העצומה קוראים לפיכך למקבלי ההחלטות להוריד את אפשרות הטלת הסגר משולחן הדיונים. "במקביל, אנו קוראים להתאים את המדיניות השוודית למציאות הישראלית תוך הסטת כיווני ההדבקה מקבוצות בסיכון לקבוצות שאינן בסיכון. זאת, בין השאר, על ידי השארת בתי הספר פתוחים". עוד הם קוראים "לבצע פיקוח מושכל על הסרת מגבלות הריחוק החברתי באופן המאפשר המשך חשיפה של אוכלוסיות שאינן בסיכון, חשיפה אשר תוביל לפיתוח חסינות".

נתונים עובדתיים הנתמכים בספרות רפואית

חותמי העצומה מציגים נתונים עובדתיים הנתמכים בספרות רפואית התומכים במדיניות זאת: המידע המצטבר על מגיפת הקורונה מצביע על כך שבמרבית המקרים הנגיף לא מתפשט ליותר מכ-20% מהאוכלוסיה וזאת ללא תלות במגבלות שננקטו. זהו ככל הנראה רף חסינות העדר הדרוש לכל היותר ולא 60% ויותר – הרף הגבוה המוצג בתקשורת, ושמקורו בידע לא עדכני מתחילת המגיפה (1).

חסינות צולבת, שמקורה בחשיפה לזני קורונה הגורמים לצינון, היא כנראה זו אשר המאפשרת רכישה של ״חסינות עדר״ ברף נמוך בהרבה מהצפוי במקרה של וירוס חדש שאינו מוכר למערכת החיסונית (2, 3).

דפוס ההתפשטות של המחלה שנצפה במדינות השונות, תואם את דפוס "עקומת גומפרץ" ולא את דפוס העלייה האקספוננציאלית (4). הוא מוסבר על ידי חסינות של חלק ניכר מהאוכלוסיה.

נתון נוסף שמציגים המחברים מצביע על כך ששיעורי התמותה שפורסמו בתחילת המגיפה היו שגויים ונבעו מהערכת חסר של כמות החולים הא-סימפטומטיים. כיום ברורות שתי עובדות: הראשונה, התמותה הכוללת מהנגיף אינה עולה על 0.1% מהאוכלוסיה; ושיעור התמותה מבין הנדבקים הינו בין 0.1% ל-0.5%. "יתר על כן", הם מציינים, "שיעור התמותה בקרב הנדבקים באוכלוסיות ללא מחלות רקע ומתחת לגיל 65 נמוך מ-0.005%"(5).

על העצומה חתמו: פרופ' אודי קימרון מאוניברסיטת תל אביב; פרופ' אמנון שעשוע, מדעי המחשב, האוניברסיטה העברית; ד"ר אמיר שחר, מנהל מלר"ד "לניאדו", מנהל מלר"ד "שיבא" לשעבר; פרופ' שושי אלטוביה, האוניברסיטה העברית; ד"ר עזיז דראושה, מנהל מלר"ד רמב"ם; ד"ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי, בית חולים שמיר-אסף הרופא; פרופ' מוטי גרליץ מאוניברסיטת תל אביב; פרופ' מייקל לויט מאוניברסיטת סטנפורד; ד"ר יפעת עבדי קורק מ"אסותא מרכזים רפואיים"; פרופ' אייל שחר מאוניברסיטת אריזונה; ד"ר אורי גביש, פיזיקאי, מומחה לבחינת אלגוריתמים ומודלים; פרופ' אריאל מוניץ מאוניברסיטת תל אביב; ד"ר עידו יוסף מאוניברסיטת תל אביב; פרופ' אשר אלחיאני, אוניברסיטת אריאל, מנכ''ל "מאוחדת" ומנהל בית החולם מאיר לשעבר.

עוד חתמו על העצומה: ד"ר עופר דפנא, בית חולים אסותא; ד"ר אביב שגב, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה דחופה, בית החולים שלוותה; פרופ' נועם שומרון מאוניברסיטת תל אביב; ד"ר גד מאיר, פסיכיאטר, סגן מנהל מחלקת נוער, בית החולים שלוותה; פרופ׳ איתן גלון, מנהל המכון לתרפיה גנטית ב"הדסה"; פרופ׳ ארנה אמסטר-חודר מהאוניברסיטה העברית; פרופ׳ מוטי חודר מהטכניון; פרופ׳ עמוס קורצ'ין, המחלקה לנוירולוגיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב; פרופ׳ רון דזיקובסקי, האוניברסיטה העברית;

בין החתומים גם ד״ר גיא דורי, מנהל מחלקה פנימית ה' (קורונה) מבית חולים העמק וכן ד״ר חנה מינצר, לשעבר מנהלת מחלקת ילדים במרכז רפואי מעייני הישועה; פרופ' יורם לוזון, ראש התכנית במדעי הנתונים, המחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר אילן; ד"ר יהושע סוקול, המכללה הטכנולוגית ירושלים; ד״ר שמואל רוכברגר, פנימאי וגסטרואנטרולוג מ"אסותא"; ד"ר רועי גזית מאוניברסיטת בן גוריון; פרופ' יהונתן שרעבי, מנהל המכון ליתר לחץ דם ב"שיבא"; ד״ר רותם ענבר, מומחית למיילדות וגינקולוגיה; פרופ' שמעון אפרת מאוניברסיטת תל אביב; ד"ר מיכאל גולדברג, מנהל שירות מיון פנימי במחלקה לרפואה דחופה מבית החולים כרמל; ד"ר איציק וורגפט, פסיכיאטר ילדים ונוער, לשעבר מנהל המחלקה הפסיכיאטרית לילד ולמתבגר, בית החולים זיו, ד"ר מורן קרוננברג רופאת משפחה.

מקורות:

Aguas, R. et al. Herd immunity thresholds for SARS-CoV-2 estimated from unfolding epidemics. 2020.2007.2023.20160762, doi:10.1101/2020.07.23.20160762 %J medRxiv (2020).

Braun, J. et al. SARS-CoV-2-reactive T cells in healthy donors and patients with COVID-19. Nature, doi:10.1038/s41586-020-2598-9 (2020).

Altmann, D. M. & Boyton, R. J. SARS-CoV-2 T cell immunity: Specificity, function, durability, and role in protection. Science immunology 5, doi:10.1126/sciimmunol.abd6160 (2020).

Levitt, M. Predicting the Trajectory of Any COVID19 Epidemic From the Best Straight Line. doi:10.1101/2020.06.26.20140814 (2020).

Ioannidis, J. P. A., Axfors, C. & Contopoulos-Ioannidis, D. G. Population-level COVID-19 mortality risk for non-elderly individuals overall and for non-elderly individuals without underlying diseases in pandemic epicenters. Environmental research 188, 109890, doi:10.1016/j.envres.2020.109890 (2020).

נושאים קשורים:  סגר,  עצומה,  רופאים בכירים,  קורונה,  שוודיה,  ספרות רפואית,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות
06.09.2020, 13:16

מבין השמות שפרסמתם, רק אחת היא אפידמיולוגית: ד"ר יפעת קורק-עבאדי

אנונימי/ת
06.09.2020, 15:49

מעניין אותי לדעת מי הם האפידימיולוגים הישראליים שחתומים על מתווה האנדרלמוסיה של ממשלת ישראל

18.09.2020, 17:19

סדצקי

אנונימי/ת
06.09.2020, 14:53

הרף של 20% נשמע מאוד הגיוני כאשר אנחנו ממשיכים לחיות בהגבלות הנוכחיות. ואז ערך R הוא נע סביב 1.2.
אבל ברגע שנסיר את כל המגבלות R יגיע לערך האמיתי שלו (סביב 3) ואז שוב תחול הדבקה עד שבערך 2/3 מהאוכלוסיה תהיה מחוסנת (מחיסון טבעי או מלאכותי)

06.09.2020, 17:52

אין בין שלל החותמים אף רופא אפידמיולוג או מומחה בבריאות הציבור. מחצית החותמים אינם רופאים. איך ימנעו מאוכלוסיות בסיכון להחשף? ( סוגרים אותם בבית?). איך ״מסיטים את כיווני ההדבקה מקבוצות הסיכון״?
לחזק את מערכת הבריאות? סיסמא נהדרת, שכחו שיבשו אותה במשך 10 שנים. עכשיו יתקנו פער של 10 שנים? איך יכשירו רופאים? בהליך מקוצר? יכשירו אחיות, עובדי מעבדה ואנשי בריאות בהינף קולמוס?
בשבדיה עד היום 5,835 מתים, עם נזק כלכלי מאד דומה לדנמרק שנהגה אחרת, ועם 627 מתים.
באוסטריה 736 מתים.
מעניין...
הפוליטיקה אינה ראויה בפורום הזה, אבל בשבדיה ובדנמרק אין אוכלוסיות שונות תרבותית כמו אצלינו, וכמובן ממשלות שונות...

כדאי להכנס לאתר
https://irrelevant.org.il/2020/09/06/5590
ואז הכל יובן

אנונימי/ת
18.09.2020, 11:34

תודה על הקישור ל"לא רלוונטי"!
מובא שם גם קישור לנייר עמדה החתום בידי מאות רופאים, רבים מהם אפידמיולוגים, מומחים למחלות מדבקות ומומחים לבריאות בציבור מהמובילים בתחום בישראל וחלקם אף התנסו בטיפול קליני בחולי קורונה:
https://www.safe-covid19-israel.online/

אנונימי/ת
08.09.2020, 11:57

חבל על הזמן.
שום מתווה רפואי לא יפתור את הבעיה כל זמן שהפוליטיקאים וקבוצות לחץ של מגזרים שונים קובעים את המדיניות.
הטבע יעשה את שלו החלשים (מבוגרים, אלה עם מלות רקע וכדומה) ימותו והחזקים ישרדו.
מעניין איך הממשלה הייתה נוהגת אם היו 1000 הרוגים בפיגועים מעזה במרוצת 6 חודשים שחלפו

אנונימי/ת
08.09.2020, 12:16

נכון מאד. כל הערים שבראשם עומדים חברי מרכז ליכוד הוצאו באורח פלא מן הרשימה.

אנונימי/ת
08.09.2020, 15:52

צודקים לגמרי. סגר זה לא פתרון. בין החתומים אנשים חכמים מאד בכל התחומים כולל אפידמיולוגיה...

הנתונים אותם מביאים הכותבים, למיטב ידיעתי, פשוט אינם נכונים. שיעור התמותה הוא כ-0.7% מהנדבקים, שיעור הנדבקים ללא אמצעי בידוד עולה בהרבה על 20%, ולא ידוע על מחירים בריאותיים גבוהים יותר בניו-זילנד או במדינות אחרות שנקטו בסגר. הרציונל האמיתי של הכותבים הוא כנראה בתחום בו לא בטוח שהם מבינים- הכלכלה. הם מוזמנים לבדוק מחקרים אשר השוו את שוודיה עם מדינות שנקטו בסגר ומהם עולה בבירור כי שוודיה שילמה בחיי אדם על לא כלום. כלכלתה לא נפגעה הרבה פחות ממדינות אלה. לעומת זאת כלכלת ניו זילנד ירדה באחוז אחד בלבד ברבעון השני, בהשוואה לירדיה פי כמה בישראל, למשל.

18.09.2020, 17:35

אני בטוח שעם השכלתך כרופא שיניים מומחיות שלך כלכלה הרבה יותר רלוונטית. לא בדקתי נתונים על ניו זילנד אך ניקח מדינות שכן הטילו סגר ולו סגר חלקי (לא בכל האיזורים. ארצות הבברית - התכווצות הכלכלה ברבעון השני 33% אחוז , תמ"ג של בריטניה צלל ב-20% ולא צריך להיות כלכלן אפילו לא גאון גדול כדי להבין שכשמשק משותק כלכלה נעלמת. שוודיה היוום היא מדינה ירוקה ביותר ואנשים חיין ללא הגבלות. אבטלה , קריסה כלכלית גוררת בעקבותיה חיי אדם - התאבדויות , אירועי לב , לחץ נפשי שיוצר בעיות בריאותיות לטוווח ארוך. אני כל כך מבין מה האינרטס שלך להטיל דופי בחוקרים ורופאים שחתמו את העצומה בפרט שאתה בעצמך לא בעל ההשכלה מתאימה בתחום

אנונימי/ת
18.09.2020, 18:43

אני אהיה לרגע הסנגור של אלון (בדרך כלל זה הפוך) - אפשר יהיה לטעון שהנזק הכלכלי לבריטניה ולארצות הברית נגרם לא מהסגר, אלא דווקא מהתחלואה המשמעותית עקב תגובה מאוחרת.
דבר שני - מה שאמרת לגבי שוודיה ממש לא מדויק. יש שם הגבלות, והאוכלוסיה שם הרבה יותר דלילה והרבה פחות מתקהלת מטבעה, מאשר ישראל

15.10.2020, 14:34

אוניברסיטת אוקספורד פיתחה מדד למידת המיגבלות שממשלות מטילות בעוון הקורונה. שבדיה התעוררה מאוחר, ולכן שילמה בשיעור תמותה מצטבר של 581 למיליון. מתחילת יוני, המיגבלות ששבדיה מטילה קשות יותר מנורבגיה השכנה, שבה נצברו רק 51 מתים למיליון בזכות הסגר המוקדם.
הפגיעה הכלכלית בשבדיה לא היתה קטנה מבנורבגיה, ויש המעריכים שהיתה אף קשה יותר.