קורונה בישראל

נגיף הקורונה לא מועבר בהנקה אך המחלה קשה יותר בנשים בהריון

לרגל שבוע ההנקה הבינלאומי, אומר פרופ' משה בן עמי, מנהל האגף לאם ולילוד ב"פדה-פוריה": "אל תפסיקו להניק, אך הקפידו על היגיינה ומסיכה" | עלייה של יותר מ-50% בפניות למדריכות הנקה של "הכללית" בדרום

הנקה. צילום אילוסטרציה

שבוע ההנקה הבינלאומי שמצוין השבוע, כבכל שנה בשבוע הראשון של חודש אוגוסט, עומד הפעם בצל משבר הקורונה ועל פי החלטת משרד הבריאות בסימן "להניק ולהעניק חוסן".

פרופ' משה בן עמי, מנהל האגף לאם ולילוד במרכז הרפואי פדה-פוריה, אומר לרגל שבוע ההנקה הבינלאומי כי "אין הוכחות שוירוס הקורונה מועבר עם חלב אם". לדבריו, ניכר שנגיף הקורונה והגל השני עימו מתמודדים עכשיו בישראל מדאיג ומעלה אינספור שאלות בקרב נשים במהלך חודשי ההריון וגם לאחר הלידה.

"מאז הגל הראשון יש יותר מידע והצטברו בקרב המומחים בעולם יותר נתונים המעידים על כך שהמחלה קשה יותר בנשים הרות. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות פרסם נתונים על 8,200 נשים בהריון שחלו בקורונה: אשפוז נשים בהריון גבוה פי חמישה בהשוואה לנשים לא הרות.

"גם האשפוז בטיפול נמרץ והצורך בהנשמה היו גבוהים יותר. אשפוז בטיפול נמרץ גבוה פי 1.5 בהשוואה לנשים לא הרות. הצורך בהנשמה גבוה פי 1.7. לעומת זאת, אין הבדל בשיעור התמותה 1:500".

גם בניתוחים קיסריים רואים השפעה משמעותית לנגיף. פרופ' בן עמי מציין כי "בוצעו 50% יותר ניתוחיים קיסריים לנשים הרות חולות בקורונה. כמו כן, נרשמו יותר סיבוכים לאחר הלידה. מדובר על הבדל משמעותי, פי שלושה יותר סיבוכים כמו דימומים, זיהומים וקרישיות יתר".

לגבי לידה מוקדמת מדגיש פרופ' בן עמי, "זהו  הסיכון המשמעותי ביותר. אחוז הלידות המוקדמות נע בין 25% ל-70% לפי מחקרים שונים. זאת, לעומת 5%-10% באוכלוסיה הכללית, אבל אין מידע שמצביע על הפלות בשכיחות גבוהה יותר. בשאלה האם הנגיף גורם למומים מולדים? אני יכול להרגיע את הנשים ולומר שנכון לעכשיו, אין כל עדויות לכך".

פרופ' בן עמי סיכם: "אין הוכחות שוירוס הקורונה מועבר עם חלב אם. ההמלצה לנשים מניקות היא לא להפסיק להיניק, תוך הקפדה על היגיינה ומסיכה. ההמלצות שלנו לנשים בהריון בתקופה זו הן להקפיד מאוד על ההנחיות החשובות: היגיינת ידיים, ריחוק חברתי ועטיית מסיכה. בנוסף, חשוב, למרות הקושי, לא להזניח את מעקב ההריון השגרתי".

בתוך כך ועקבות משבר הקורונה, ניכרת עלייה של 50% בפניות לייעוץ הנקה במרכזים לבריאות האישה של "כללית מחוז דרום". נעמי כהן, רכזת רפואה מונעת ובריאות האישה ב"כללית מחוז דרום", מסרה כי מאז תחילת משבר הקורונה יש עלייה של יותר מ-50% בפניות ליועצות ההנקה במרפאות הקהילה.

"החשש מהידבקות בקורונה גורם ליולדות רבות לבקש שחרור מוקדם כמה שאפשר מבתי החולים ולהישאר את המינימום ההכרחי", מסבירה כהן. "השהות הקצרה אינה תמיד מאפשרת להיפגש ולהתייעץ עם יועצת הנקה, הגם שהבעיות בהנקה מתחילות ביום השלישי כשהן כבר בבית ואז הן מגיעות אלינו".

עוד אומרת כהן כי "חוץ מהחשש הטבעי מהדבקה, הסיבה הנוספת ואולי העיקרית לפניות הרבות היא בעיקר הרצון לספק לרך הנולד הגנה באמצעות ההנקה. לחלב אם יש חשיבות לא רק בהזנת התינוק, אלא גם בהגנה על מערכת החיסון המתפתחת ובעת הזאת שבה משתולל נגיף שאנחנו עדיין לומדים להכיר, התקווה היא שההנקה תדע להרחיק ולשמור על התינוק גם מפני וירוס הקורונה".

מחקר של ארגון הבריאות העולמי שפורסם לאחרונה מצא כי אין חלקי קורונה חיים בחלב אם וכי הנקה בטוחה גם בשגרת הקורונה. עוד ממליץ הארגון על הנקה גם במידה שהאם נושאת את הנגיף, כל עוד לא הופיעו תסמיני המחלה, תוך הקפדה על רחיצת ידיים לפני כל מגע עם התינוק, הנקה או האכלה בבקבוק וכמובן עטיית מסיכה על האף והפה. בחלב אם קיימים מרכיבי הגנה חיסונית נוספים, המסייעים לרך הנולד בהגנה מפני נגיפים אחרים.

"אחת השאלות שחוזרות על עצמן שוב ושוב", אומרת כהן, "היא האם החרדה מהמצב הנוכחי עלולה לחבל בייצור החלב. כאשר השגרה נראית לנו כל כך רחוקה, הקושי והלחץ יכולים להשפיע גם על אימהות מיניקות. אבל חשוב לזכור שתהליך ייצור החלב לא נפגע בגלל מצבי לחץ אלא משפיע באופן זמני בלבד על יכולת שחרור החלב. המגע בין עור לעור מפחית מתח, משפר את ההגנה החיסונית של התינוק ומסייע לתינוק לחוש גם בטוח. המגע עשוי להפחית את מידת המצוקה הרגשית בשל הלחץ ובנוסף, הורמוני ההנקה המופרשים בגוף האם גורמים לתחושה מרגיעה יותר, לו ולה".

נושאים קשורים:  הנקה,  קורונה,  קורונה בהריון,  מדריכת הנקה,  פרופ' משה בן עמי,  חדשות,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות