קורונה בישראל

הר"י: סוגיית תורנויות המתמחים תיכלל במו"מ להסכם הקיבוצי החדש

הפגנות המתמחים כנגד תורנויות בנות 26 שעות נמשכות בכל בתי החולים בארץ | בהר"י מבטיחים: "נושא שעות העבודה של הרופאים, לרבות התורנויות, יקבל קדימות ויעמוד על סדר יומה של הר"י"

הפגנת המתמחים בבית החולים וולפסון. צילום: ארגון מרשם

לקראת הפגנת המחאה שעליה הודיעו המתמחים, שתתקיים במוצ"ש בכיכר הבימה בתל אביב, מסר משרד הבריאות כי "מתבצעת בו עבודת מטה לקראת הסכם חדש עם הרופאים ובכלל זה נבחנת סוגיית עבודת המתמחים ומשך שעות ההתמחות".

ההסתדרות הרפואית מסרה בתגובה שפורסמה הבוקר (ה') ב"דה מרקר" וכן ב"ידיעות אחרונות": "עם היבחרו לתפקיד יו"ר הר"י, הנחה פרופ' ציון חגי כי נושא שעות העבודה של הרופאים לרבות התורניות יקבל קדימות ויעמוד על סדר יומה של הר"י, בדגש על פתרון הסוגיה תוך מציאת איזון מתאים בין צורכי העבודה, הכשרת הרופאים ואיכות חיי הרופא, וכל זאת במסגרת המו"מ על הסכם הקיבוצי הקרוב.

בדיווח נמסר כי הר"י התקשרה עם חברת האסטרטגיה דלויט במטרה לקדם את הרפורמה בעבודת הרופאים, שעות העבודה, מספר התורניות השבועיות שיבצעו ומשכן, על מנת לאזן בין צורכי מערכת הבריאות לבין איכות חיי הרופאות ורופאים, תוך הבחנה בין מקצועות הרפואה השונים, הכירורגיים והמקצועות שאינם כירורגיים. "תהליך זה מתקיים יחד עם אנשי מקצוע מובילים, לרבות מנהלי מחלקות, המועצה המדעית של הר"י, פורום הסטאז'רים ופורום המתמחים", צוין.

מחאת המתמחים בבית החולים בני ציון הבוקר. צילום: ארגון מרשם

המתמחים, שמקיימים עתה כמעט מדי יום הפגנות שקטות בבתי החולים במחאה על הדרישה לשוב לבצע תורנויות של 26 שעות רצופות, יקיימו כאמור הפגנה גדולה יותר במוצ"ש. השבוע נערכו הפגנות כאלו בבתי החולים איכילוב, שיבא, אסותא אשדוד, מאיר, רמב"ם, יוספטל, וולפסון ובני ציון ולהיום נועדה הפגנה כזאת בבתי החולים גליל בנהריה והלל יפה בחדרה.

עם תחילת מגיפת הקורונה שונתה מתכונת העבודה של המתמחים והם עברו לעבוד במשמרת של 12 שעות ולאחריה 24 שעות מנוחה. המתכונת הזאת נועדה למנוע הדבקה של הצוותים הרפואיים.

לאחרונה יזם ארגון המתמחים מרשם סקר שבו השתתפו 480 מתמחים וממצאיו העלו: 87% מהם העריכו שבתורנות בת 12 שעות הם העניקו טיפול טוב יותר ו-63% העניקו טיפול טוב הרבה יותר, לעומת בתורנות של 26 שעות; 76% דיווחו על פחות טעויות, 45% דיווחו כי בתורנות של 26 שעות היו להם יותר טעויות. 90% השיבו כי הייה להם יותר סבלנות למטופלים, 94% השיבו כי היו פחות עייפים בתקופה הזאת לעומת תקופת התורנויות של 26 שעות שבה 84% מהם דיווחו על תחושת עייפות.

בעיה אחת נוספת שהומחשה: המתמחים שבו וציינו שבמתכונת הקודמת של עבודתם וחרף ההבטחות וההתחייבויות שקיבלו, תנומת השעתיים במהלך כל משמרת איננה מתאפשרת ברוב מוחלט של המקרים בגלל עומסי העבודה הגדולים המוטלים עליהם והיעדר תנאי שינה. כמו כן אין כיום שום גוף הבודק או אוכף את חובת התנומות.

נושאים קשורים:  מתמתחים,  תורנויות,  ארגון מרשם,  מחאה,  הר"י,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  קורונה,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.05.2020, 10:26

26 שעות טיפול רצופות זה פשוט אסון... לא מבין איך נותנים לזה לקרות.

אנונימי/ת
08.05.2020, 22:38

פתרון אפשרי שהתורן לא יעבוד בוקר וצהריים ביום של התורנות, ואז התורנות תהיה 18 שעות

תכריזו על הדבקה המונית תשבו בבית שבועיים תתבעו תאונת עבודה אז ישומו עליכם לב אחרת אין מצב שמישהו רואה אותכם ,אותנו רופאים בכלל . אם הייתי יכול לסובב את הגלגל אחורה ,בחיים לא הייתי הולך ללמוד רפואה