קורונה בישראל

המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה מציג פיתוחים חדשים

מערכת משולבת מכ"מ ואופטיקה של התעשיות הבטחוניות תנטר מרחוק מדדים של חולי קורונה בחדרי המיון ומדבקת חיטוי של חוקרים בטכניון, המוצמדת למסיכה כירורגית סטנדרטית, תשפר את ההגנה על הצוותים

פרופ' סאמר סרוג'י וצוות המחלקה לכירורגיית פה ולסת "בגליל נהריה" בודקים את המדבקה החדשה. צילום: אלי כהן זיקוקין

מערכת משולבת של מכ"ם ואופטיקה (מצלמות תרמיות) של התעשיות הבטחוניות תנטר מרחוק מדדים של חולי קורונה במיון בתי החולים. בימים הקרובים המערכת החדישה תועבר לשימוש בבתי חולים שונים.

המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה הסב שתי מערכות של התעשיות הבטחוניות – "אלביט" והתעשיה האווירית – כך שיאפשרו לקיחה מרחוק של מדדים פיזיולוגיים חיוניים מנבדקים – דופק, קצב נשימה וחום. המערכות, כאמור, משלבות טכנולוגיית מכ"מ עם אמצעים אופטיים ויאפשרו ניטור מדדים ללא  סיכון הצוות הרפואי. בשלב הבא בפיתוח המערכת הזאת: מיון ראשוני ותיעדוף הטיפול בחולים בהתאם לניתוח המדדים.

הפרויקט הוא באחריות ובביצוע מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, שבראשו ד"ר דני גולד. ניסוי בזק במערכת הזאת כדי לשלב המאבק בנגיף הקורונה הושלם בימים האחרונים. בפרויקט השתתפו גם שני רופאים: מ"בילינסון": ד"ר יוסי שעיה, מתמחה במלר"ד כיועץ הרפואי של הפרויקט וד"ר עקיבא אסתרסון, גם הוא מתמחה.

המערכת החדשה תאפשר מדידה ממרחק של דופק הנבדק, חום גופו וקצב נשימתו. הנתונים יוצגו במוניטור מרוחק לרופא בתצוגה שהוגדרה בהתאם לבקשת הרופאים – גרפית או מספרית. המערכת תאפשר לצוות הרפואי לשהות במתחם סטרילי ללא מגע עם הנבדק ובכך לצמצם משמעותית את אנשי הצוות שנדבקים בנגיף ונדרשים להיכנס לבידוד.

הניסוי במערכת זאת נערך בשיתוף ד"ר יוני סביר מהפקולטה לרפואה בטכניון והחברות הישראליות EchoCare Technologies,יVayyar, יNeteera, המרכז הרפואי רבין, יחידת המו"פ במפא"ת בראשות תא"ל יניב רותם וצוות מערך החיישנים במפא"ת וקבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה"ל.

בתוך כך נמסר על השלמת פיתוח נוסף – מדבקה המשדרגת את מסיכות הפנים ותגן על הצוותים הרפואיים בבתי החולים. הפיתוח נעשה על ידי צוות בראשות פרופ' איל זוסמן, ראש המעבדה לננו-הנדסה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון בליווי המרכז הרפואי לגליל בנהריה. גם פרויקט זה נעשה עם המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה.

פרופ' זוסמן מסר כי המדבקה, ששמה "מאיה", מוצמדת למסיכה כירורגית סטנדרטית ומשפרת את יעילותה. היא מיוצרת בהדפסת תלת-מימד, מורכבת מסיבים ננו-מטריים מצופים בחומרי חיטוי - מה שמשפר את לכידת החלקיקים הננו-מטריים ומנטרל ביעילות גבוהה נגיפים מטיפות הרסס המגיעות למסיכה.

המדבקה פותחה בשיתוף המחלקה לתשתיות כימיה וביולוגיה במפא״ת, בהובלת ד"ר דן גרינשטיין, ובליווי פרופ' סאמר סרוג'י, מנהל המכון לכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי לגליל. בימים הקרובים יחל פיילוט בבית החולים לבדיקת הסתגלות הצוות הרפואי למדבקה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ניטור,  משרד הביטחון,  מפא"ת,  קורונה,  פיתוח ישראלי,  הטכניון,  19-COVID
תגובות